Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bränningsfunktionen ur led =(


Henrik.nu

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar om någon har efarenhet av det som nu inträffat hos mig.

När jag bränner en cd-skiva med musik fårn Windows Media Player, så

1. Stannar bränningen på 99% och står där och bara maler och upp till 100% kommer den plötsligt aldirg mer och skivan går ej heller ut av sig självt längre.

2. Sätte rjag i en tom cd.skiva så bara snurrrar den och inte alltid längre verkar datorn " hitta" skivan, eller hur jag ska säga.

 

Windows 7 i datorn och den har ominstallerats en gång i för några månader sedan. Vet ej om det har beytdelse, men tänkte att det bör kanske nämnas .

 

Tacksam för hjälp,

 

mvh Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvaliteten på skivorna varierar mellan olika fabrikat. Själv kör jag med Verbatim, efter att ha fått många "frisbees" av billigare fabrikat.

Men det finns många andra bra fabrikat på skivorna.

 

CD/DVD-brännaren kanske inte har fullt stöd för det CD/DVD-fabrikatet du använder?

Brukar ibland fixas med en Firmware uppdatering från tillverkarens webbsida och dom brukar ju också skriva ut vilka skivfabrikat som stöds.

 

Du kan ju också fått damm/smuts på lasersensorn i CD/DVD-brännaren, speciellt om den har några år på nacken så kan damm alltid leta sig in.

Det finns speciella rengöringsskivor med mikrofiberborstar på dom flesta elektronik och datorhandlare tex. Kjell & Company. Brukar kosta under hundringen.

Dessa passar också på vanliga DVD-spelaren och rengöringsspåret aktiveras via en meny ungefär som på en helt vanlig DVD-film (i allafall på min hama-rengöringsskiva).

Torka av släden från damm och smuts,

 

Jag brukar också bränna på en lägre hastighet, än vad skivorna klarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova ett annat brännarprogram, tex CD Burner XP, fungerar bra med W7.

http://cdburnerxp.se/

Ja, precis..

eller med ImgBurn

 

Namnet på programmet är ju lite vägledande.

"Windows Media Player" verkar väl vara avsett för något annat i första hand, antar jag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...