Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

beräkna "minus tid"


avtak

Rekommendera Poster

Att räkna med tal i excel är enkelt. Men att räkna med tid var det svåraste jag varit med om. Nu till mitt problem

 

Jag vill skapa en flexrapport med arbetstider in och ut.

 

Så här ser den ut;

 

A1 = INTID

B1= UTTID

C1=LUNCH

D1= ARBETAD TID - LUNCH

E1= EV. ÖVERTIDSTIMMAR MOT MINA 8 TIMMARS ARBETSDAG

 

nästa tillfälle skriver jag på nästa rad A2,B2,C2 etc....

 

I E1 (d.v.s. övertidstimmar över 8) har jag löst med följande formel som fungerar.

 

=MAX(0;SUMMA(D1)-0,333333333333333)

 

0,333333333333333 har jag fått fram genom att dela 8 timmar/24

 

Nu till mitt lilla problem;

 

I cell F1 villl jag att om A1-B1-C1 (d.v.s. D1 resultat) är under 8 timmar så vill jag ha dom redovisade där (F1) men får inte till det.

 

Problem 2

 

När jag fått till ovannämnda resultat så vill jag i cell J1 se summan av plustid och minustid. Om exempelvis jag arbetat över ena dagen med 2 timmar och går hem 1 timma tidigare nästa dag, så vill jag i cell J1 se summan 1 timme.

 

Med vanliga tal är detta inga problem som sagt men när det kommer till tid så krånglar de till sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att man måste ställa in 1904 års tidsberäkning.

Annars finns det tips här: http://www.xldennis....kalkylering.htm

 

 

Jojo! den sidan är allt påhitt för min flexrapport hitad. Enligt den sida ska man jobba med MIN formel för att lösa mitt första problem, men den fungerar inte.

Vad menar du förresten att ställa in 1904 års tidsberäkning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Problemet är inte att Excel inte kan räkna med negativ tid, problemet är att Excels tid/datum-format inte kan visa negativa värden. Om du formaterar E1 som tal ser du att ditt tidvärde bara är ett tal (1=1dygn=24timmar) som kan vara negativt. Om du är nöjd med att se din flexbank i minuter kan du använda följande anpassade cellformat:

[mm];[Röd]-[mm]

Vilket visar absoluta antalet minuter och om antalet är negativt, rödfärgat med ett "-" framför.

Formatering av en cell påverkar inte innehållet och summering av flextiden kan göras som vanligt.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Problemet är inte att Excel inte kan räkna med negativ tid, problemet är att Excels tid/datum-format inte kan visa negativa värden. Om du formaterar E1 som tal ser du att ditt tidvärde bara är ett tal (1=1dygn=24timmar) som kan vara negativt. Om du är nöjd med att se din flexbank i minuter kan du använda följande anpassade cellformat:

[mm];[Röd]-[mm]

Vilket visar absoluta antalet minuter och om antalet är negativt, rödfärgat med ett "-" framför.

Formatering av en cell påverkar inte innehållet och summering av flextiden kan göras som vanligt.

 

Hälsningar

/Johan

 

Visst är det så men för att det skall funka måste 1904 års tidssystem användas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så men för att det skall funka måste 1904 års tidssystem användas.

Nix, det behövs inte. Flex.xls

 

Hälsningar

/Johan

 

Edit: Åtminstone inte i 2007 ... Kan det skilja mellan versioner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Problemet är inte att Excel inte kan räkna med negativ tid, problemet är att Excels tid/datum-format inte kan visa negativa värden. Om du formaterar E1 som tal ser du att ditt tidvärde bara är ett tal (1=1dygn=24timmar) som kan vara negativt. Om du är nöjd med att se din flexbank i minuter kan du använda följande anpassade cellformat:

[mm];[Röd]-[mm]

Vilket visar absoluta antalet minuter och om antalet är negativt, rödfärgat med ett "-" framför.

Formatering av en cell påverkar inte innehållet och summering av flextiden kan göras som vanligt.

 

Hälsningar

/Johan

 

Det är ett steg närmare min lösning. Men om jag nu vill se antal timmar och minuter i summan (0:5 eller 1,30 minuter). Hur göra jag då? Jag kan inte ta summan /60 för då blir det något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan vi lägga till en kolumn (F) där tiden konverteras till text enligt önskemål. Observera dock att denna bara är för visning, vill man räkna på någonting är det E-kolumnen som gäller. Dock går det att dölja E-kolumnen om den stör.

 

Flex2.xls

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan vi lägga till en kolumn (F) där tiden konverteras till text enligt önskemål. Observera dock att denna bara är för visning, vill man räkna på någonting är det E-kolumnen som gäller. Dock går det att dölja E-kolumnen om den stör.

 

Flex2.xls

 

/Johan

 

 

Tack så mycket för hjälpen!!!M Du har varit till mycket stor hjälp... Trevlig helg!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...