Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rullbana


Sara Svensson

Rekommendera Poster

Sara Svensson

Hej!

Snart kommer jag att ha ett prov på fysik och jag har ett litet problem :(

Under en av fysik lektionerna monterade vi upp en rullbana (Kulbana). Sedan släppte vi kulan från en uppmätt höjd (H), och vi noterade var kulan träffade golvet första gången (x) -dvs innan den studsade-.

Man skulle beräkna starthastigheten (ut från kulbanan dvs V0) med hjälp av energiprincipen. Och man skulle beräkna (x) med hjälp av lämpliga formler samt höjden (H) och man skulle jämföra med det experimentella värdet och varför de teoretiska värdena inte stämmer överens med de experimentella..

De mätningarna jag hade haft:

1. Liten kula:

(H) -cm- : 50 (x) -cm- : 94

(H) -cm- : 57 (x) -cm- : 103

(H) -cm- : 37 (x) -cm- : 79

(H) -cm- : 62 (x) -cm- : 109

2. Stor kula:

(H) -cm- : 50 (x) -cm- : 76,5

(H) -cm- : 57 (x) -cm- : 86

(H) -cm- : 37 (x) -cm- : 64

(H) -cm- : 62 (x) -cm- : 93

Snälla, kan någon hjälpa mig med de där beräkningarna?

Tack på förhand!

/Sara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Några tips i alla fall ...

 

Den teoretiska (och största möjliga) hastigheten får du genom att sätta ändringen i lägesenergin (E=mgh) mellan start och utlopp lika med rörelseenergin (E=mv2/2) vid utloppet och lösa ut v.

 

Jag antar att kulan åkte ut rakt åt sidan, men för att räkna ut avståndet till nedslaget (x) mha hastigheten behöver du också höjden över golvet. När kulan lämnar banan fortsätter den med samma hastighet åt sidan och börjar samtidigt falla nedåt. x får du som utgångshastigheten gånger tiden det tar för kulan att falla till golvet. Denna tid beror inte på om kulan rör sig åt sidan eller inte, dvs, den är densamma som om du bara släppte kulan.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sara Svensson

Hej Pejo!

 

Tack så mycket för ditt svar :)

Jag började förstå lite grann, men jag undrar hur man skulle kunna lösa ut (m) som finns i lägesenergins formel (E=mgh) och i rörelseenergins formel (E=mv2/2) ? och är höjden i lägesenergins formel, höjden över golvet, eller denna höjd där kulan släppts ifrån?

Varför ska jag behöva höjden över golvet? unsure.gif

...Och hur ska jag kunna räkna tiden? (jag känner mig jättedum sad.gif)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sara Svensson

Tusen tack Pejo! Jättesnällt.

Jag har löst nästan allting mha dina tips, men inte den höjden där kulan släpps från -teoretiskt-.

Hur kan man räkna den teoretiskt? Mha vilken formel? :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...