Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köp av NAS / Media Server


3DArt

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Visste inte om jag skulle lägga det här inlägget här eller under "Mediaspelare – Media Player m fl" Hoppas att det hamnade rätt annars flyttar jag det gärna.

 

Jag är totalidiot då det gäller allt som rör nätverk, men jag försöker lära mig mer så ha överseende. Jag ska snart köpa en ny hemmabioanläggning och där ingår en receiver (Denon AVR-3311) som skryter med att den har "nätverksfunktion". Och det låter ju bra. Dock står det naturligtvis en liten j...a * efter detta och där får man reda på följande: "Avspelning från NAS-disk förutsätter att denna är utrustad med Media Server-funktion". Alltid är det nåt jävulskap.

 

Så vad är det jag behöver om jag ska utnyttja "nätverksfunktionen"? Vad en NAS är har jag en vag uppfattning om men vad är "Media Server-funktion" för något? Ska jag köpa en NAS med någon form av operativsystem/programvara som gör att den kan kommunicera med receivern och att min dator kan vara avstängd under tiden?

 

Vad jag vill kunna göra är att via fjärrkontrollen till receivern och ett lättbegripligt grafiskt gränssnitt på TV:n kunna bläddra mellan mina digitalfoto och köra bildvisningar och bildspel på TV:n, välja en film jag laddat ner och se den på TV:n samt lyssna på min rippade musiksamling och då gärna via iTunes om det är möjligt.

 

Alla dessa filmer, bilder och musik har jag nu på min dators hårddiskar. Behöver jag kopiera över dessa till NAS:en eller hur fungerar det? Och som sagt, har NAS:en någon form av operativsystem eller mjukvara och hur kommunicerar den med receivern? Och kan datorn vara avstängd samtidigt som jag använder NAS:en?

 

Om någon kan ge mig ett konkret exempel på en "NAS med Media Server-funktion" är jag oändligt tacksam för jag förstår inte riktigt vad jag behöver. Om den har plats för två 2TB diskar är det jättebra. Och om man dessutom kan köra dessa i RAID 1 är det ett stort plus. Men absolut inget krav och den får gärna vara rimligt prissatt.

 

Så om någon vill förbarma sig över mig och reda ut begreppen är jag mycket tacksam. För jag sliter mitt hår när jag försöker hitta och förstå informationen på Internet. Men jag kanske är dum i huvudet. Börjar nästan luta åt det för jag begriper mindre ju mer jag läser.

 

Tack på förhand!!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Specifikationen är något vag på video-biten så vitt jag förstår klarar den endast av att streama ljud från valda källor på internet. Inget står det om NAS eller uPNP eller DLNA (vilket är de vanliga protokollen för hemma-streaming).

 

Dock finns det inga hinder för dig att ändå köpa en nas och en media extender som låter dig streama både ljud och film hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Menar du receivern nu? I det produktblad jag fick står det att den har nätverksfunktion men "Avspelning från NAS-disk förutsätter att denna är utrustad med Media Server-funktion". Vidare står det i specifikationerna: Ethernet-streaming: Ethernet-anslutning.

 

Om jag investerar i tex en QNAP TS-219P+ ALL IN ONE NAS och kopplar denna till routern samt ansluter receivern med en nätverkskabel till routern, kan jag då inte spela upp filmer jag lagrat på NAS:en via receivern och till min TV?

 

Försäljaren jag talade med menade, så vitt jag förstår, att detta var möjligt. För vad ska man annars ha en nätverksanslutning på en receiver till? Kan jag inte göra detta kommer jag knappast att köpa den receiver.

 

Får jag också fråga vad du menar med en media extender? Vad är det för något och kan du ge mig ett konkret exempel på en sådan? Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag ser inget om videouppspelning i reciever, fråga säljaren igen och blir det ett köp efter hans ord kan ha häva köpet om hans ord inte stämmer.

Nätverksanslutningen är till att spela upp ljudströmmar från internet, som det står om i specifikation.

 

QNAP är vissa nöjda med. Jag hade en en gång men var inte nöjd. Det har säkert ändrat sig nu, men jag själv kan inte säga något om den så du får själv läsa på.

 

Om mediaextenders kan jag rekommendera två i det lägre prissegmentet; Tvix N1 samt WD TV 2 (Live). De ligger på runt tusenlappen och slukar nästan alla videoklipp.

De ska lira på bra med en NAS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Ja, försäljaren verkade lite förvirrad, men han lovade att receivern hade stöd för DLNA (som jag för övrigt inte förstår vad det är, men det kan jag leva med). Vad jag dock skulle vilja veta är vad skillnaden är mellan en NAS en Mediaplayer och en filserver. För det begriper jag inte alls. Försäljaren tipsade om denna och menade att den räckte för mina behov: http://www.hifiklubben.se/produkter/tradlost-ljud/verbatim_mediashare-nas-2tb_natverksharddisk_2tb.htm

 

Mitt behov är som sagt att jag vill lagra mina filmer, digitalfotografier och min musik på en enhet. Denna enhet ska vara oberoende av datorn och datorn ska kunna vara avstängd utan att det påverkar någonting. Sedan vill jag på något sätt komma åt min media via min hemmabio och ett grafiskt gränssnitt på TV:n.

 

Jag vill kunna välja en film och se den, starta ett bildspel med mina digitalbilder från semestern i Grums samt kunna lyssna på musik lagrad på den aktuella enheten. Vad är det jag behöver då? Är det en enkel NAS, en Mediaplayer eller både och? Att kunna strömma media från Internet är inget jag behöver, det tycker jag mest verkar vara trams. Möjligtvis att det vore trevligt att komma åt Spotify men det är inget krav

 

En vän tipsade om denna: http://www.xtreamer.nu/xtreamer-pro.htm Vad är det för något och är det något för mig och mina behov?

 

Det är nog bara att konstatera att jag är lite dum i huvudet. För alla andra verkar begripa det här men jag får inte in det i mitt huvud helt enkelt. Troligtvis får jag lägga ner hela projektet och nöja mig med CD-skivor och DVD-filmer. Det klarar jag i alla fall av att hantera.

 

Slutligen vill jag säga att jag får en känsla av att tekniken inte är riktigt färdigutvecklad ännu. Att man kanske ska vänta ett par år innan man slår till. För nu känns det som om det mesta är ofullständiga kompromisser som inte duger så mycket till. Vet inte om jag har rätt där men så känns det.

 

Men tack för försöket!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om säljaren är så säker på sin sak, be han demonstrera video och nätverksfunktionerna.

Bara för att det är DLNA betyder detta inte att den stödjer videouppspelning.

Nej jag är åtminstone säker - den spelar INTE upp video självt.

 

Gällande din föreslagna NAS så är den iaf snygg och har bra med utrymme.

Vill man utöka utrymmet går detta endast via USB.

QNAP som du nämnt innan är kompetent och går att utöka utrymmet på, då den har två hårddiskplatser.

 

Xtreamern med inbyggd lagring tycker jag är overkill. Du behöver ingen inbyggd lagring eftersom du kommer använda din NAS. Den kanske går att köpa utan HD iofs.

Dock skall xtreamern vara bra, vad jag läst - men inget jag själv testat.

 

Spotify finns i dagsläget det ingen mediespelare som stödjer - förutom Sonos multiroomsystem samt Logitech Squeezebox Touch / Radio.

 

Tekniken finns, men det finns mycket okunskap och många tillverkare skyndar med att stödja DLNA att de missar att skapa en bra produkt imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret igen. Ja, jag ska nog be säljaren demonstrera det där för jag är nog mer benägen att tro på dig än honom och rent förnuftsmässigt har jag svårt att tro att det fungerar i praktiken.

 

Men jag tror att jag börjar med att köpa en NAS nu så tar jag resten längre fram. Hemmabiokomponenterna kommer jag att ha pengar nog att köpa först i slutet av april.

 

QNAP TS-212 ALL IN ONE NAS har jag förstått att många tycker är en bra NAS. Några åsikter om den? Finns det bättre i samma prisklass? Jag tänkte köra på 2 x 2TB direkt och ha dessa i RAID 1 för säkerheten. QNAP TS-412 ALL IN ONE NAS vore kanske ändå bättre att satsa på då den har plats för fyra diskar. Men det kostar ju därefter också.

 

När jag ska välja hårddiskar till NAS:en är det något att tänka på då? Vilket är bäst, 7200 eller 5400 och spelar det någon roll för överföringshastigheten? Vill gärna att NAS:en ska vara så tyst som möjligt. Är detta en bra disk WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/300 64MB?

 

Jag vet inte så mycket om NAS:ar alls egentligen. Men de dyker väl upp som en hårddisk i utforskaren som man kan nå från alla datorer i nätverket? Hur snabb överföringshastighet har man mellan en stationär dator eller en bärbar dator och en NAS. Går det otroligt långsamt, otroligt snabbt eller hur snabbt går det? Är det realistiskt att använda NAS:en för backup av väldigt många och stora filer eller kommer den att stå och tugga i flera dagar då?

 

Jag tar tacksamt emot all information som är bra att känna till när man ska köpa en NAS. Det där med mediaplayer är för kompliserat för att jag ska orka med det just nu. Börjar med en NAS och får se hur jag gör sedan, längre fram när jag fått köpt hemmabiokomponenterna.

 

Tack än en gång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inget om QNAP men kolla på liknande NAS på prisjakt/minhembio.com - folk borde ha tyckt till om den, antar jag.

 

Jag kan inget om hårddiskar men att ha två av samma modell verkar lämpligt.

Hur snabbt en backup tar är beroende på väldigt många saker, inte bara hårdvara.

Antal filer - dess storlek, nätverksgrejjer. Men sådana detaljer lämnar vi utanför denna diskussionen tycker jag.

 

Första gången tar det tid att göra en backup, sedan är det bara filer som förändrats som backas upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...