Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ersätta videon med HTPC eller Mediaspelare?! Vilken?


WinGuider.se

Rekommendera Poster

Hej! Nu är det min tur att vara frågvis...

 

Jag har länge lyssnat på folks prat om HTPC och mediaspelare, lite halvörat, sådär..

 

Nu dök tanken upp att ersätta gamla VHS-videon med mediaspelare/HTPC..

 

Så min fråga är.. Finns det mediaspelare med inbyggd TV-kabelingång som går att använda som "Video" så man kan programera inspelning av de program man missar. t.ex. när man kollar på annan kanal?!

 

Eller blir det till att knåpa ihop en HTPC??

Kravet är att den för närvarande stöder "Analog TV" och ev. i framtiden har stöd för digital kabel-tv?

 

Finns det hyffsade TV-kort med dubbla tuners? så man kan spela in en kanal och se på andra via "Låddan"?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ersatt dvd, digitalbox och blu-ray med en pc. Rätt så nöjd hittills.

 

Jag gick på Windows Media Center spåret. Nackdelen med det är att Microsoft Sverige har absolut noll intresse av plattformen. Och det finns därför bara officiellt stöd för markbunden tv. Jag har kabeltv och det löste jag genom att drivrutinerna för det Digital Everywhere Fire-DTV kort lurar media center och påstår att dom är för markbunden tv. När dom i självaverket är för kabeltv.

 

Windows Media Center i europeiska datorer klarar officiellt två tv-kort. Det finns en förutsättning, jag tror båda måste vara av samma typ. Dvs markbunden tv eller kabeltv. På så vis löser man dubbla tv mottagare. Jag har inte sett ett kort med dubbla mottagare på än. Men jag har inte letat särskilt aktivt heller. Och om det finns kort med stöd för analog teve vet jag inte. Jag gav upp på analog tv för nästan tio år sedan.

 

Men en Media-PC för tevemottagning är ingen lek. Jag har haft väldigt massa bekymmer. Speciellt då Windows Media Center inte officiellt vill låta mig se kabeltv. EPG är just nu helt uppåt väggarna fel för att Microsoft har ingen koll på vilken data som faktiskt läggs in. Dom verkar inte bry sig heller. Det går att hitta tredjepartsprogram som löser dom bekymren. Men jag har inte tagit tag i det.

 

Men de goda nyheterna är att jag just nu har en låda. Lådan har min musiksamling, tv mottagning och inspelning, dvd och blu-ray uppspelning. Och i helgen får den dessutom en kompislåda där jag kommer kunna lägga in nästan 16tb för att digitalt arkivera min dvd och blu-ray samling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Då vet jag att det endast är HTPC som gäller...

 

Får leta upp något lämligt internt TV-kort som är skapat för Windows 7 och har lämplig antennanslutning..

sedan får man prova sig fram... :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...