Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hej Att ta bort kylpasta med fönsterputs


constipation

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag vet att denna tråd finns: http://www.sweclockers.com/forum/2-k...-faq-kylpasta/

 

men jag undrar om det går att ta bort kylpasta från CPU med hjälp av fönsterputs? det innehåller:

 

vatten, denatuerad alkohol, parfym, Cl42090

 

problemet bör vara parfym...? men hur är det i praktiken ?? jag pallar inte köpa t-röd eller nåt jag inte kommer att använda i framtiden.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara testa ju! Skulle jag gjort.

Har du ingen gammal rengöringsvätska för tonhuvud till kassettbandspelare? Det använder jag.

Eller sprit, alltså vanlig dricksprit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njä! I tråden du länkade till så var det någon som rekomenderade Aceton, då de provat detta på tops!??

 

Detta avråder jag starkt ifrån då aceton innehåller oljerester och ansågs direkt olämpligt att använda till t.ex tonhuvuden..

 

Kemiskt ren bensin däremot är troligtvis OK.. Isopropanol är bäst då den lämnar minst rester...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd absolut inte Aceton, eftersom det löser upp skyddslacken på kretskortet och kan frilägga ledarbanorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd absolut inte Aceton, eftersom det löser upp skyddslacken på kretskortet och kan frilägga ledarbanorna.

 

jag använde kemisk ren aceton :( datorn funkar iaf :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag använde kemisk ren aceton :( datorn funkar iaf :)

Ren aceton (propanon) fungerar bra men inte aceton avsett för att ta bort nagellack. Men aceton löser skyddslacket på kretskort så det bör användas endast utanför datorn. Bäst är dock isopropanol (propanol-2). Lösningsmedlet, som används bör vara av kvaliteten ren eller bättre (pro analysi). Vattenhaltiga rekommenderas inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan också göra som jag gör. Ta en bit hushållspapper och gnugga så in i h-e så försvinner all gammal kylpasta. Har aldrig använt något lösningmedel på någon processorn eller kylfläns utan bara torrt papper och gnuggat bort allt gammalt. Det är inte raketvetenskap menar jag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...