Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra utseende på dold text i MS Word


Skrutt

Rekommendera Poster

Kan man på något sätt ändra hur dold text ser ut i Word? Dold text får ju en svag prickad linje under sig, men när texten finns i en tabell så blir ju denna understrykning i det närmaste osynlig. För att se om rätt texter i mitt tabelltäta dokument är dolda så måste jag i dagsläget kontrollera med förhandsgranska. Jag skulle vilja att den dolda texten i mitt dokument blir tydligare, t.ex genom att den får en annan färg.

Är detta möjligt att göra?

 

/Pnilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förslaget!

Det är sant, så kan jag göra. Men då måste jag ju välja att texten skall vara både dold och något mer, dvs göra dubbla "manövrer" varje gång jag skall dölja något nytt.

Det hade varit så fiffigt om det gick att ändra utseendet/formatet direkt för den dolda texten, så att dold text med automatik alltid får t.ex gul bakgrund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för förslaget!

Det är sant, så kan jag göra. Men då måste jag ju välja att texten skall vara både dold och något mer, dvs göra dubbla "manövrer" varje gång jag skall dölja något nytt.

Det hade varit så fiffigt om det gick att ändra utseendet/formatet direkt för den dolda texten, så att dold text med automatik alltid får t.ex gul bakgrund.

 

Jo, jag förstår din synpunkt.

Om du markerar en text som ska vara dold, väljer Format.. dold osv. och sedan markerar du den igen och byter till ex. gul bakgrund. Om du då markerar texten igen och dubbelklickar på "Penseln" (Hämta format) så kan du markera all annan text, som ska vara dold, löpande. Alltså utan att hämta format igen. Om du har hämtat format på detta sätt så kan du dubbelklicka på hela ord, löpande, så får de samma egenskaper. Obs teckensnitt, storlek och annan formatering följer också med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var just det, att teckensnitt, storlek och annan formatering följer med när man gör på det sättet. Jag döljer dessvärre flera olika formateringar - olika rubriknivåer, tabelltext, löptext....

 

Om vi vänder på frågeställningen istället då:

Anledningen till att jag döljer text är att jag har ett besiktningsprotokoll där besiktningsanmärkningarna är en rubriknivå med automatisk numrering. Det är jättepraktiskt när man skriver protokollet - ny punkt, ny siffra. Men när jag gör efterbesiktning skall jag ta bort de punkter som har åtgärdats och behålla de som kvarstår. Eftersom numreringen är automatisk så funkar det inte att bara radera punkten som skall bort, och det är därför jag väljer att dölja istället.

Kan man "frysa" en automatisk rubriknumrering och "fördumma" den? Då skulle jag kunna radera de åtgärdade punkterna och slippa den dolda texten helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alls ett svar på din fråga men om det vore jag som var entreprenör och ska ta del av protokollet skulle jag nog hellre se en överstruken text för det som var åtgärdat. Men det var ju alltså inte det som frågan gällde. Jag vet faktiskt inte, bland mina kollegor i branschen brukar Word kallas för "djävulens verktyg", eftersom det gör lite som det vill och sällan som användaren vill. Jag skulle nog kolla in vilka funktioner som finns i OpenOffice. Får jag lite tid över ska jag ta mig en titt själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ett bra sätt att förenkla texthantering i Word är att använda stilmallar genomgående och konsekvent.

Skapa en teckenstilmall (kallad t.ex. Dold) som bara har egenskapen att texten är dold och eventuellt någon ytterligare markör för att den ska synas tydligt. (Kanske genomstruken text?) Sedan är det bara att markera den text som ska döljas, oavsett hur den är formaterad, och 'lägga till' den nya stilmallen. Vill du ändra på hur din dolda text markeras är det bara att uppdatera stilmallen,

 

Går det att bifoga Word-dokument? Provar ... Dold_Text.doc

 

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte alls ett svar på din fråga men om det vore jag som var entreprenör och ska ta del av protokollet skulle jag nog hellre se en överstruken text för det som var åtgärdat. Men det var ju alltså inte det som frågan gällde. Jag vet faktiskt inte, bland mina kollegor i branschen brukar Word kallas för "djävulens verktyg", eftersom det gör lite som det vill och sällan som användaren vill. Jag skulle nog kolla in vilka funktioner som finns i OpenOffice. Får jag lite tid över ska jag ta mig en titt själv.

Jag kan hålla med om att överstrykning är ett alternativ som säkert hade uppskattats av flera. Men tyvärr är det inte så som man bestämt att det skall vara i det här projektet, antagligen eftersom slutmålet är "ett blankt protokoll". :)

Word har många fördelar, men dessvärre en hel del nackdelar, begränsningar och fuffens för sig. Tyvärr är jag styrd även här, eftersom beställaren har krav på leveransformat.

 

Jag uppskattar verkligen att du har försökt hjälpa mig med det här, men kanske behöver du inte fundera mer över problemet eftersom Pejo verkar ha kommit på en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ett bra sätt att förenkla texthantering i Word är att använda stilmallar genomgående och konsekvent.

Skapa en teckenstilmall (kallad t.ex. Dold) som bara har egenskapen att texten är dold och eventuellt någon ytterligare markör för att den ska synas tydligt. (Kanske genomstruken text?) Sedan är det bara att markera den text som ska döljas, oavsett hur den är formaterad, och 'lägga till' den nya stilmallen. Vill du ändra på hur din dolda text markeras är det bara att uppdatera stilmallen,

 

Går det att bifoga Word-dokument? Provar ... Dold_Text.doc

 

 

Hälsningar

/Johan

 

Innan jag öppnade din bifogade fil så var jag säker på att det inte skulle funka :)

 

Jag är själv en ivrig förespråkare av stilmallar, även om jag inte kunde fundera ut hur jag skulle dra nytta av dem i just det här fallet. Men jag ser att du hittat något som jag själv har missat - att man kan ange prioritet på formatet (att det bara skall styra tecken) och därmed göra det "transparent". Underbart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag öppnade din bifogade fil så var jag säker på att det inte skulle funka :)

 

Jag är själv en ivrig förespråkare av stilmallar, även om jag inte kunde fundera ut hur jag skulle dra nytta av dem i just det här fallet. Men jag ser att du hittat något som jag själv har missat - att man kan ange prioritet på formatet (att det bara skall styra tecken) och därmed göra det "transparent". Underbart!

 

Det finns flera olika typer av stilmallar. De vanligaste är paragrafstilar och teckenstilar vilka, som du märkte, innehåller olika egenskaper. Paragrafstilar arbetar på hela paragrafer, medan teckenstilar används för enskilda tecken. Detta innebär att ett tecken har en grundläggande paragrafstil, men kan också ha en överliggande teckenstil. I Word 2007 och senare kan en stilmall också vara kombinerad för både paragraf och tecken.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med om att överstrykning är ett alternativ som säkert hade uppskattats av flera. Men tyvärr är det inte så som man bestämt att det skall vara i det här projektet, antagligen eftersom slutmålet är "ett blankt protokoll". :)

Word har många fördelar, men dessvärre en hel del nackdelar, begränsningar och fuffens för sig. Tyvärr är jag styrd även här, eftersom beställaren har krav på leveransformat.

 

Jag uppskattar verkligen att du har försökt hjälpa mig med det här, men kanske behöver du inte fundera mer över problemet eftersom Pejo verkar ha kommit på en lösning.

Eftersom tråden verkar vara löst så ställer jag en fråga "Off Topic": I vilken bransch utför du besiktningarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom tråden verkar vara löst så ställer jag en fråga "Off Topic": I vilken bransch utför du besiktningarna?

Inom byggbranschen.Jag besiktigar den digitala dokumentationen (ritningar, drift och underhållsinstruktioner mm), och kontrollerar att dokumenten följer beställarens krav. Detta gör jag både under projektets gång men framför allt vid slutleverans. Det tekniska innehållet överlämnar jag däremot åt besiktningsmännen för respektive disciplin.

Kul att du frågade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...