Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Värdelöst vetande!


Mikael63

Rekommendera Poster

På tal om nostalgitrippar & sånt..

 

Några tidiga (heter det så?) minnen från "datorvärlden".

Minns inte när men omkring tiden mellan DOS 3.1 och 6.1. Använde flitigt filhanteringsprogrammet XtreeGold, bara det värt att minnas. Kunde packa & packa upp. Min fru, eller sambo då, hade hört talas om RAR (och det var inte något hon ansåg jag borde vara, tror jag..). Jag kollade lite, tänkte vaddå RAR, vad är det för skit..

Det har man ju fått äta upp några gånger.. Erkänt det också.

 

En annan "episod" var när jag var på jakt efter något program och fick tipset/rådet att använda WindowsCommander. Samma sak där - j*la skitprogram. Det jag skulle använda programmet till minns jag inte men det var inget som funkade. När så Filhanteraren "försvann" efter W3.11 sökte jag en motsvarighet och då "hittade" jag WindowsCommander. Nu klarar jag mig inte alls utan detta (nuv. TotalCommander), jag brukar skämtsamt säga att först installerar jag TC, sedan om det ska vara nödvändigt, installerar jag operativsystemet. Så någon skit var det inte..

Vad kan man lära sig av detta? Kanske att man inte ska förkasta ett program förrän man lärt sig det.

 

Har ni någon "episod"/anekdot/kuriosa att dela med er av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I början av 80-talet så hade jag en Ericsson PC på 4,77Mhz med Eri-Dos (som jag fortfarande har kvar manualer och O/S:et av). Ja Ericsson/// tillverkade faktiskt PC-datorer under några år på 80-talet samt ett eget Eri-Dos baserat på IBM/MPM/MS-Dos. Skrev mina första program i Pascal på den.

 

På slutet av 80-talet hade jag införskaffat en 286:a samt ett IBM ljudkort med integrerad voice syntesizer samt inbyggt modem som jag tror var på 1200 bps. Ett ganska avancerat kort som man då kunde skriva ord eller meningar, som översattes till syntetisk röst som kunde lagras på den stora hårddisken på c:a 40MB. Även tonfall etc. gick att få till.

 

Sedan så ställde man in i programvaran till kortet, så att datorn användandes som telefonsvarare, så när någon ringde och datorn svarade, så blev dom rejält paffa!

 

På den tiden ringde man upp via modemet olika BBS:er och anslöt sig till.

 

Operativsystemet var MS-Dos 3.3

Körde parallellt 2 operativsystem: Xenix (stöddes i 286:an) samt MS-Dos.

 

Senare blev det Cyrix 386:a

Ett riktigt vrålåk! Som jag körde 2 operativsystem på: MS-Dos samt SCO-Unix som inte kunde köras på 286:or

 

Uppgradering på 90-talet till Intel 486-50MHz 340MB Håddisk (köptes på mässa i USA när jag var på kurs - helt nysläppt processor och moderkort) + min gamla hårddisk på 120MB.

3 operativsystem installerade jag på den med FAT-16:

 

MS-Dos 6.22, SCO Unix system V R4 (för Intel plattform) samt O/S 2 (ej HPFS).

Unix boot manager användes. Fungerade hur bra som helst. Unix kunde då använda allt tillgängligt minne som jag hade och dessutom inbyggd C-kompilator. 16MB interminne har jag för mig.

Lite träligt i början att använda Unix Vi-editorn, men sedan när man lärde sig den mer och mer, så var den en rejält kraftfull editor, trots att den inte hade grafiskt gränssnitt.

 

Jag minns att man fick använda LH (Load High) för vissa program i Autoexec.bat och Himem.sys Config.sys, för att lägga tex. mus etc. i det övre 384KB minnessegmentet, för att frigöra så mycket som möjligt av det vanliga tillgängliga minnet på 640KB som var begränsningen i den tidens processor arkitektur och MS-DOS

 

Givetvis hade man ju NC - Norton Commander installerat under MS-Dos, ända sedan den först kom ut. Gick ju inte annars...

 

Nostalgitripp :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis hade man ju NC - Norton Commander installerat under MS-Dos, ända sedan den först kom ut. Gick ju inte annars...

Hehe, det är som med TotalCommander idag. Men jag gillade aldrig NC utan hade XtreeGold som favvo. Nästan så man saknar den. Hade en Windowsvariant av den också.

Och LaplinkPro! Program avsett för överföring av filer mellan två datorer. Men den var en kraftig filhanterare också. Tog bort filer som inte gick att ta bort med Delete i DOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...