Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Udda problem DOS - WIN95

Ulf Johansson

Recommended Posts

Ulf Johansson

Hej, jag har ett stort problem som jag tänkte att nån av er kunde hjälpa mig med.

Jag har en dator som jobbar som styrenhet för en NC fräs, OS är DOS 5.0.

Jag behöver kunna komma i kontakt med en dator som kör Win 95 via Lokalt TP nät för att kunna dela på filer mellan dessa. Är detta möjligt och isåfall hur ska man gå tillväga?

Med Vänliga Hälsningar

Ulf Johansson

Tony Zetterström

Jo visst går det bra!

Det finns MS-DOS client program från Microsoft. Den finns bla på NT4 Server cd-n. Och även på Microsoft hemsida..

/Tony

Det finns 2 disketter som microsoft brukade leverrera gratis till folk som frågade. Ena på 360k och andra på 700k. Har sett dom på MS site för ett par år sen. Jag brukade köra dom för att få full access till nätverket från dos, och den klarade det mesta, var faktiskt ett par himla bra disketter! :)

Kommer dock inte ihåg vad dom heter, men jag har dom kvar på jobbet. Ska se om jag kan nosa om dom finns på nån site där ute när jag vet vad dom heter.

• 2 weeks later...
Tobbe Olsson

Okej jag skulle ju kunna försöka hjälpa sig, jag har ungefär samma problem!

du skulle ju kunna köpa typ ett "network starter kit" från Netgear eller från 3com (finns i lite olika databutiker). kostar mellan 500-1000 spänn. till ett sådant får man två nätverkskort ,som du monterar i vardera datorn, och lite sladdar och drivrutiner, och en hubb som du kopplar datorerna till.

till ett sånt paket brukar det oftast följa med drivrutiner till DOS, om jag inte har helt fel.

ett sådant här nätverk är utbyggbart, iochmed att du har en hubb, så du kan ju , om du lyckas, ansluta lite fler datorer efterhand.

hoppas att jag har hjälpt dig lite iallafall

//Tobbe

Ulf Johansson

Tack Tobbe!

Jag hade lyckats få det att fungera med en Network Add-On för Dos som jag fick tips om!

Men tack ändå

// Uffe

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...