Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern disk - Tips, råd och förslag?


MissTourette

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag tänkte införskaffa en extern hårddisk på 1 TB. Har ni några tips på vilka som "är bra" eller annat man ska tänka på vid köp?Vilka är bra, snabba och prisvärda? Jag hade tänkt mig ett pris runt tusenlappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johannesgustavsson

Hej,

 

jag tänkte införskaffa en extern hårddisk på 1 TB. Har ni några tips på vilka som "är bra" eller annat man ska tänka på vid köp?Vilka är bra, snabba och prisvärda? Jag hade tänkt mig ett pris runt tusenlappen.

 

Tjenare!

 

Jag har själv en hårddisk på 500 GB från Seagates serie "Expansion". I den serien finns det lite olika minneskapaciteter, upp till 2 TB. Om du vill ha en hårddisk runt 1 TB borde du satsa på någon ur den serien. Enligt Pricerunner är det lägsta priset på den hårddisken till och med 695 spänn.

 

Vad tycks? Här finns produkten: http://www.seagate.c...ansion_desktop/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 3½" hårddisk maximumhastighet är drygt 100 MB/s. USB-2 gränssnitt begränsar hastigheten till c:a 30 MB/s. Med e-SATA eller USB-3-gränssnitt begränsas hastigheten av disken. Firewire begränsar till c:a 40 MB/s eller 80 MB/s beroende på version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 3½" hårddisk maximumhastighet är drygt 100 MB/s. USB-2 gränssnitt begränsar hastigheten till c:a 30 MB/s. Med e-SATA eller USB-3-gränssnitt begränsas hastigheten av disken. Firewire begränsar till c:a 40 MB/s eller 80 MB/s beroende på version.

 

Ehh... oj, det där hängde jag inte med på vad det betydde. Jag vill i alla fall ha en 2.5" disk och tycker det verkar smidigast med USB eftersom jag inte har Firewire på alla datorer jag kommer behöva koppla den till. Fler tips och förslag??Liten och smidig är ju saker som uppskattas också såklart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Är det någon som vet hur stor buffertstorlek som denna hårddisk har?

 

http://www.dustinhome.se/pd_5010486339.aspx

 

Det är en Western Digital My Passport Essential SE 1 TB USB 3.0 (för de som inte orkar klicka). Jag har letat på nätet men inte hittat nåt. Kanske någon som har en sådan hemma och kan hjälpa mig? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet hur stor buffertstorlek som denna hårddisk har?

 

http://www.dustinhome.se/pd_5010486339.aspx

 

Det är en Western Digital My Passport Essential SE 1 TB USB 3.0 (för de som inte orkar klicka). Jag har letat på nätet men inte hittat nåt. Kanske någon som har en sådan hemma och kan hjälpa mig? :rolleyes:

 

Det är väl igentligen inget att fundera på.. Det är bara att köpa. USB 3.0 är ju snabb överföring 5 Gb/s (Max) mot USB 2.0 - 480 Mb/s (Max), Om du inte har USB 3.0 på din dator så kan du köpa ett expantionskort till PCIe och på så sätt få USB 3.0

 

Hittade följande på tillverkarens hemsida

 

My Passport Essential SE 1 TB USB 2.0/USB 3.0 Hard Drives ( WDBACX0010BSL)

 

Performance Specifications

Serial Transfer Rate

USB 3.0

Serial Bus Transfer Rate (USB 3.0) 5 Gb/s (Max)

 

USB 2.0

Serial Bus Transfer Rate (USB 2.0) 480 Mb/s (Max)

 

Physical Specifications

Capacity 1 TB

Interface USB 3.0 and USB 2.0

 

Physical Dimensions

English

Height 0.70 Inches

Depth 4.3 Inches

Width 3.2 Inches

Weight 0.45 Pounds

 

Metric

Height 18 mm

Depth 110 mm

Width 83.0 mm

Weight 0.20 kg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...