Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatering 3- och 4-siffringa tal med avgränsare?


Leandr

Rekommendera Poster

Tjena,

 

Efter att ha haft glädje av forumet genom att söka och hitta svar har jag nu en fråga jag ej hittar svar på, så jag tog steget och registrerade mig! thumbsup.gif

 

Jag vill formatera vanliga tal men har problem.

Om jag skriver in talet 9000 kan jag med följande formatering "#.##0\:-" få talet att bli 9.000:-.

Mitt problem är att formateringen inte fungerar på 3-siffriga tal. Skriver jag in 900 med samma formatering, blir talet .900:- vilket inte är så konstigt kanske.

Men hur löser jag det?

Jag vill ha en och samma formatering i en cell så jag kan skriva in ett 3- eller 4-siffrigt tal.

9000 till 9.000:-

900 till 900:-

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ough, som gjort för missförstånd. I Sverige har vi inte punkt som tusentalseparator.

Det finns inte väl i något land för den delen? Om vi beger oss utomlands är punkt ofta decimalseparator så se till att hålla din tunga rätt i mun så att säga. Kan bli ödesdigra misstag om punkt/komma sitter fel på exempelvis en offert...(har hänt)

 

Tror inte du kan skapa det textformat du önskar. Enda sättet att ändra tusentalseparator är nog att ändra i Windows språkinställningar.

post-8996-0-93551500-1297069580_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen.

Har egentligen aldrig tänk på detta innan, varför man har punkt eller mellanslag som tusentalsavgränsare.

Jag gör skyltar emellanåt och har en mall, eller rättare sagt två mallar.

En med formatering för 3-siffror och en för 4-siffror.

 

Priset har alltid skrivits med punkt som avgränsare.

Jag ringde till Centralorganisationen på företaget jag jobbar på och frågade varför vi använder punkt.

Svaret var att det alltid har varit så och att det står skrivet i regler vi har för prissättning.

Reglerna skrevs för många år sedan och då tyckte man att punkten gjorde att det blev lite tydligare på avstånd.

 

Din lösning fungerar bra, på datorn där skyltarna skrivs, har jag nu ändrat tusentalsavgränsaren till punkt.

 

Jag glömde för övrigt nämna att det var i Excel jag försökte få till formateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstod att det var Excel du syftade på...

 

Enda sätter som finns i Excel tror jag är med ett format som detta:

##0;#.##0;0

där då negativa delen av formatet får en punkt mellan tredje och fjärde siffran.

Skriv du in 9000 blir det 9000 i cellen.

Skriver du in -9000 blir 9.000 i cellen

 

Detta bara då en formatering av värdet, dvs värdet i cellen -9000 men det står som 9.000

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...