Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Familjen är evig på latin


LogiStrike

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har länge och noga funderat ut att jag ska tatuera in "familjen är evig". Jag har kollat många timmar på nätet efter rimliga översättningar och har inte känt mig tillräckligt trygg med någon av dom än (spec inte google translate...).

 

Meningen som jag ser den framför mig på latin är något som liknar "aeterna familia", kort och koncist med andra ord.

 

När du ändå, förhoppningsvis, tar dig tid till att svara på detta vore det mycket uppskattat om du kunde översätta "familjen är allt" på ett bra sätt liknande min önskan om ovanstående :)

 

Tack på förhand!

//LS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag borde kanske tillägga att jag är mycket imponerad av mbgtmari's kunskap om området i fråga efter de timmar jag läst runt här på eforum! Tack för att sådana som du finns för oss okunniga människor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förslag för "familjen är evig":

1. familia aeterna est 2. familia in aeternum 3. familia in perpetuum

Förslag för "familjen är allt": 1. mea familia omnia mihi est

2. mea familia, universum meum 3. familia mea, omnia mea 4. familia ante omnia

 

I. "Familia aeterna" kan betyda "en evig familj" eller "den eviga familjen". Så vill du översätta" familjen är evig" kan du inte utesluta est (är): familia aeterna est. Jag tycker emellertid att det du troligen menar uttrycks bättre som familia in aeternum (familjen för alltid). Detta kan också skrivas som familia in perpetuum.

 

II. Med "familjen är allt" menar du förmodligen att din familj är allt för dig. Detta kan uttryckas som 1. Mea familia omnia mihi est (min familj är allt för mig) eller 2. Mea familia, universum meum (min familj, min värld, dvs. min familj är min värld = mitt allt). 3. Familia mea, omnia mea (min familj är mitt allt).

 

Vill du ha II riktigt kort kan du välja "familjen framför allt annat": familia ante omnia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...