Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stort problem med Eee Box EB1501P-0, HJÄLP!


ollwal

Rekommendera Poster

Hej!

Pappa köpte en EB1501p-0 igår och med lite klydd på grund av felformaterade partitioner lyckades vi tillslut installera W7!

Hade en VGA-skärm i och det fungerade bra men sen när vi kopplade datorn till TVn via HDMI så reagerade den inte. Den hittade inte TVn överhuvudtaget. Vi tänkte att det kanske berodde på drivrutinerna, så vi uppdaterade dem från både asus och nvidias hemsida. Startade om datorn och PAFF, den fastnar efter "Windows Startas". Först blir skärmen svart, sen kommer bakgrundsbilden upp men utan mus och datorn reagerar inte på något.

Vi installerade om W7 flera gånger och testade olika drivrutiner, samma sak. Det enda sättet att få den att fungera på TVn var att starta datorn med endast HDMI kopplat till TVn. Dock blev den högsta upplösningen då 1280x1024, dvs skit. Man ska kunna ha två skärmar kopplade till denna datorn. T ex en i VGA med 1280x1024 och en i HDMI med 1080p 1920x1080 samtidigt.

VAD ÄR FELET?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jag har samma problem med ASUS EB1501P

Har inte fått någon som helst ordning på datorn med Windows Ultimate installerat.

Datorn har varit insänd till ASUS för reparation och genomgång. Den var borta i över 6 veckor. Kom tillbaka med samma problem. Den är fruktansvärt instabil.

Har aldrig haft en dator med liknande problem Vad som helst kan hända.

1. Den läser inte DVD

2. Kan inte anslutas till Windows update.

3. Kan inte anslutas till Internet.

4. Låser sig i läge utan möjlighet att gå vidare.

Enda möjligheten att komma in är att ta ut hårddisken och formatera om partitionen och installera Windows på nytt.

Hur många gånger jag installerat om kan jag inte minnas.När man tror att allt är installerat och klart kommer plötsligt någon av nämnda problem igen!

Asus har ju sålt enheten utan OS och gömmer sig bakom detta faktum. Men Windows 7 är ju godkänt som som OS för datorn.

Är det någon som har samma problem? Vore det bättre att använda XP.

Har ni erfarenhet av detta är jag tacksam för info.

MVH

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle ju kunna vara något fel på hårddisken. Har du/Asus testat den?

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det skulle ju kunna vara något fel på hårddisken. Har du/Asus testat den?

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech....ay.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Du är en klippa Cecilia! Det är inte ofta jag söker hjälp men du har hjälpt mig tidigare för några år sedan.

I min nya ASUS eb1501p utan OS fanns en dold partition på c:a 100MB. från ASUS.När jag installerade windows 7 så skedde förmodlingen en sökning in på den dolda partitionen med troligtvis korslänkade filer som resultat. Efter en fullständig formatering med radering av partitioner fungerar allt. OK. Ja d.v.s ett problem har jag kvar.

Jag kan få hem kanalinfo. och programtablå i Windows Media Center.

Har du eller någon annan ett bra tips.

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att du har fått ordning på datorn och kul att vi stötte på varandra igen :thumbsup:

 

Frågor om Windows Media Center ställer du nog lämpligast i //eforum.idg.se/forum/52-mediaspelare-%e2%80%93-media-player-m-fl/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...