Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Antivirus och RAM minne


ePlay

Rekommendera Poster

kan någon visa en statistik om vilka antivirus som tar mins RAM minne. har en dator jag vill ha ett snabbt antivirus. ps vet om Eset Nod32 denna tar ungefär 25-35 Mb vill helst ha ett som tar mindre.

 

tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbt och lite RAM-minne är ju inte samma sak. Men det finns tester av hur mycket prestanda försämras av olika antivirusprogram:

http://www.av-comparatives.org/en/comparativesreviews/performance-tests

http://www.tomshardware.com/reviews/anti-virus-virus-scanner-performance,2777.html

Hämtat från Eforums tråd om test av antivirusprogram: //eforum.idg.se/topic/223493-rapporter-och-tester/

 

Hur kom du fram till 25-35 MB?

Om du har kollat i Aktivitetshanteraren så ger den inte en korrekt siffra eftersom endast en mindre del av antivirusprogrammet syns där. I stort sett alla antivirusprogram ligger mellan 100 och 400 MB i total minnesåtgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt att titta i Aktivitetshanteraren är fullkomligt meningslöst eftersom endast en liten del av ett antivirusprogram syns där. Man måste titta på mängden ledigt minne före och efter installationen, samt ta hänsyn till sådant som ligger i växlingsfilen, medan allt övrigt är exakt likadant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 2 GB RAM i Vista och med tanke på att det oftast är minst 0,8 GB ledigt tycker jag inte att det är viktigt hur mycket RAM-minne som antivirusprogrammet tar. För övrigt instämmer jag med slutsatsen i Toms Hardwares test:

However, for the time being, we’ve learned that a user can confidently install a virus scanner or Internet security suite without being too concerned about performance consequences. It appears that typical tasks we undertake when using our PCs will not be notably slowed by the security software on which we rely. In the end, I’m pleased to admit that my expectation of a decrease in general PC performance when a virus scanner is installed was incorrect and obsolete.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag märkt är att de skyddsprogram program som använder mycket minne generellt slöar ner datorn mer än de som använder lite minne. Jag kan nästan svära på att om du skulle installera Avira på fem olika maskiner och sen Avg så skulle du märka skillnad, även om du har en P4 XP eller I5 WIN 7. Det spelar ingen roll om man har 2 eller 0,5 GB ram över. Men det viktigaste är ju hur datorn känns, inte hur mycket ram som används (förutsatt att man har en någelunda ny maskin).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...