Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudet "knastrar" i spel från Valve (Source/HL2 Engine)


adam611

Rekommendera Poster

hejsan alla på Eforum.

Till att börja med så visste jag inte om jag skulle lägga detta under Windows 7 eller spel, men "feel free" att flytta tråden.

 

I alla fall, varje gång jag spelar ett spel som använder sig av Source/HL2 Engine, så som Team Fortress 2 Counter Strike Source eller dylikt, så knastrar ljudet. Inte bara ljudet från spelet utan också ljudet från andra källor.

Jag vet inte vad som är problemet.

Jag kör för närvarandet Creative Sound Blaster Xtreme Audio, med dem senaste drivrutinerna för windows 7 32 bit.

 

Detta är dock inget stort problem, men det kan bli lite irriterande ibland.

 

**Nu när jag tänker efter så tror jag att det knastrar mest när jag är i menyerna, inte så farligt när jag väl spelar**

 

Tack! // Adam

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hur är det med andra ljudkällor tex. knastrar det om du spelar musik, tittar på en film, skype eller lyssnar på andra ljud än just dessa spel?

 

Kan det vara en dålig högtalarkabel eller dålig kontakt?

Knastrar det även om du provar med hörlurar direkt i ljuduttaget på datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej bara spel MED HL2/SOURCE, men det verkar bara som om det är menyerna i TF2, men när man spelar CSS så knastrar det i hela spelet.

Har in-aktiverat onboard.

Inte tåliga högtalare helt nya (Creative Gigaworks T3)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, om du ställer på "mute" (stänger av alla ljud - Ej volymen) knastrar det då också, eller är det tyst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det gör det inte.

Men som sagt, det KNastrar BARA när det är i Source/HL2 engine spel.

Men som sagt, det knastrar bara i menyerna på TF2 men i hela spelet på Counter Strike Srouce.

 

Men det har nog med spelmotorn att göra, läste det lite snabbt på ett annat forum. Så tror inte att det finns så mycket att göra åt det. ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ett grafikkort med ljudkrets på och HDMI ut?

Tror nämligen att Creativ och NVIDIA har lite problem att fungera ihop med sina drivrutiner.:thumbsdown:

 

Hadde förut ett MSI 8800Gt och Creative Xtreme Audio kort som funkade bra ihop.

 

Kör nu med ett MSI 460GTX då dessa knäppningar i högtalarna kan förekomma.

 

På andra forum så har en del löst detta genom att göra en Custom installation av Grafikkortsdrivrutinerna och då välja bort drivrutinerna för hd ljudet som annars installeras vid full installation.

 

Enligt många så får man problem med ljudet med nya grafikkort om man har ljudkortet satt i pci expressx1 porten.:(

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som sagt, det KNastrar BARA när det är i Source/HL2 engine spel.

De spelen har sitt ljud baserat på DirectSound3D vilket plockades bort i och med Vista och inte heller finns i W7. Således behövs Creative ALchemy vilket styr om spelens anrop till DS3D till att istället gälla OpenAL.Installera och kör sedan SourceEngine-spel genom det:

http://support.creat...erType=3#type_3

 

Om du redan använder ALchemy och det ändå knastrar så behöver du säkert ändra värdet "duration" uppåt eller nedåt. Här finns tips om värden om det:

http://connect.creat...Form.aspx?ID=76

http://connect.creat...orm.aspx?ID=188

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack ska titta på det snart, har alchemy installerat, men vet inte vad det är ^^

Fick du till det med ALchemy? En del spel hittas automatiskt av programmet vilka man då flyttar över till högerkolumnen i det. Och då kopieras de två filerna dsound.dll och dsound.ini till samma mapp som spelets startfil ligger i.

 

Men det är absolut inte alla spel som ska köras genom ALchemy och i synnerhet inte dem som redan baseras på OpenAL. På min dator finns det runt 5-6 spel men endast två som körs genom programmet:

 

vy15k7.jpg

 

 

 

För spel som känns igen direkt av ALchemy, som WoW, så skrivs sökvägen in automatiskt enligt informationen som finns i registret:

 

2rgmezc.jpg

 

 

 

Men när spelet inte känns igen och man måste lägga till det manuellt, som Fallout 3, så är det enklast att bara bläddra fram till och ange mappen i vilken startfilen ligger:

 

2alw07.jpg

 

 

 

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okey, men är ALchemy något som rekomenderas, för bättre ljud precision eller något sådant? :D

Det rekommenderas för att få tillbaka hårdvaruaccelerationen; för att det ska låta såsom det var tänkt av speltillverkaren att ljudet skulle vara och fungera; kort och gott för att så att säga få tillbaka funktionen som den är Windows XP och DirectSound3D.

 

Annars simuleras ljudet genom mjukvara (inbyggd i Vista/W7) och dessutom bara i stereo. Det medför att dessa spel får klart sämre kvalité på ljudet och dessutom blir prestandan lidande. Exempel på hur prestandan blir lidande ser man i Fallout 3 – utan ALchemy så blir det i strider helt enkelt "diabildsvisning" på skärmen och det blir i stort sett omöjligt att spela...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okey, men läste precis på några sidor att Xtreme Audio inte stödjer Alchemy eller något sådant :(

Lite synd, men tack för allt iallafall:)

Poäng

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okey, men läste precis på några sidor att Xtreme Audio inte stödjer Alchemy eller något sådant sad.gif

Jodå nog funkar det! Har du inte testat? XtremeAudio må vara ett sämre kort än ett äkta X-Fi men herregud jag kör t o m mitt headset Creative Arena (med inbyggt USB-ljudkort) genom ALchemy då jag tar med mig min Notebook till nån och spelar WoW på den – ett spel i vilket man annars inte kan välja "hardware sound". T o m ett gammalt Audigy-kort från början av 2000-talet funkar med accelerationen som blir möjlig tack vare ALchemy. Och Creative hade dessutom inte listat programmet bland applikationer att ladda ner tillsammans med modellen XtremeAudio om det inte hade hört till den kortmodellen också. :thumbsup:

 

P.S. Tack för poängen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men om man aktiverar ALchemy på ett spel ( som du visade med bilder )

måste jag då byta till "Hardware blablabla" på ljudet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men om man aktiverar ALchemy på ett spel ( som du visade med bilder )

måste jag då byta till "Hardware blablabla" på ljudet?

Jo i spelet bör man då ange "hardware"... För annars motverkas ju egentligen själva syftet med ALchemy. Skillnaden är att med ALchemy så blir det helt plötsligt möjligt att överhuvudtaget välja "hardware" – en ruta som annars blir gråmarkerad och inte går att klicka i, i vad det nu må vara för DirectSound3D-spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så, det fungerar inte med alla spel?

Det är väl snarare så att det inte ens är tänkt att användas med alla spel utan som sagt bara dem som baseras på DS3D. Men att idag bygga spelet runt DS3D känns lite handikappat även om det ändå fortfarande sker, fast då kan man nog utgå från att det handlar om en gammal spelmotor. T ex har jag nu i dagarna skaffat Fallout: New Vegas – nytt spel, flera år gammal spelmotor (samma som i Oblivion), och således DS3D varför jag har lagt till även det i min ALchemy-lista:

 

e13xx5.jpg

 

 

 

Tack och lov så bygger väldigt många spel inte på DS3D utan istället OpenAL vilket kan accelereras direkt i Vista/7 och det utan någon mellanliggande programvara (ALchemy). Ta bara spelmotorn Unreal 3 Engine som används av väldigt många spel – i den så baseras ljudet på just OpenAL. Och i de spelen fungerar 5.1 eller högre, "3D-ljud", eventuella EAX-lager etc direkt.

 

Förhoppningsvis kommer DS3D successivt att försvinna, för det låter – utan ALchemy – inte alls som det gör i Windows XP var det hör hemma utan blir i Vista/7 istället platt, tomt och livlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, tack för all information :) Poäng

Man tackar! Men hur gick det nu då – löste det sig med knastrandet? Vill annars påminna om att pröva ändra "duration"; gärna sänka från standard – som ofta ligger på 25 – till 15 eller 10...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...