Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ställa in CPU och RAM till manuellt läge.


Sim0n

Rekommendera Poster

Hej. Mitt moderkort är m4a88td-m evo, Och min processor är Phenom II x4 955. Och minna minnen är 2 st 2 GB DDR3 BallistiX 1600 mhz på 1.65 volt.

 

På moderkortet har jag nån funktion som heter EPU, som ska spara energi på något sätt. Så min processor går upp och ner i volt och frekvens. Och frågan är om de andra komponenterna också gör det. t.ex grafikkort och ram. (Vet inte vilket program jag ska använda för att se det)

 

 

Är northbridge också nått jag bär ställa in manuellt?

 

 

Hur ställer jag in dessa saker på manuellt på ett säkert sätt i BIOS? Eller stänger av EPU på något sätt?

 

Tacksam för svar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idén med variabel hastighet är att minska energiförbrukning och värmeutveckling (så processo0rtemperaturen sjunker och det går att använda en billigare processorkylare).

 

När jag drabbades av detta (Intel 2,4GHz processor som gick i 1,6GHz) blev jag förtvivlad över att inte fått ihopdatorn så den gick som den skulle. "Lyckats underklocka den av misstag på nått sätt."

Men när jag körde CPU Stability (belastar processorn) gick den direkt upp till 2,4GHz.

Och jag har aldrig haft några problem med "energisparandet".

 

Har du några problem med den här funktionen?

I så fall vilka problem?

 

Annars är det inget att bry sig om. Tvärtom, gör du nått som belastar processorn maximalt så är den svalare när detta händer och kan köras med högre frekvens utan att överhetta en kort stund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag får några FPS lägre i spel, men jag är inte säker..

Men då låter jag nog energi-sparningen vara på, jag har beställt en Scythe shuriken kylflälns till processorn,

Pga att stockkylaren var högljudd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där kan du kontrollera med Heaven Benchmark jämför poängen och fps med olika inställningar. Annars lämna den som den är.

http://unigine.com/products/heaven/

 

System Requirements

 

Graphics card: ATI Radeon HD 2xxx and higher or NVIDIA GeForce 7xxx and higher.

 

Installed OpenAL library (included into Windows installer), .NET framework 2.0 (Windows version only, optional).

 

Tessellation feature REQUIRES both video card with DirectX 11 support and MS Windows Vista/7!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...