Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2 Skärmar


MatsLo

Rekommendera Poster

Hej

Jag har kopplat 2 st skärmar till en dator den en är en 19 tum 4:3 format och den andra en 21 tum Widescreen, naturligtvis får den ena skärmen konstiga proportioner.

Widescreen skall ha 1680-1050 och 19tummaren skall ha 2560-1024 för att se normala ut.

 

Att det blir så går väl inte att göra något åt antar jag, MEN min fråga är att om jag köper en ny skärm till, som då skulle vara en 24 tum widescreen, skulle den funka tillsammans med 21 tummaren eller måste man ha två st lika stor skärmar för at det skall se bra ut?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för dator, grafikkort och operativsystem?

 

Det skall gå att ställa in olika upplösningar och frekvens för båda skärmarna.

Leta upp i menyn i grafikkortsinställningarna, så skall det gå att sätta specifik upplösning för varje skärm. Ställ in upplösning och frekvens efter vad skärmtillverkaren rekommenderar för just den modellen, för bästa prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det underlättar (om du är på jakt efter ett större "skrivbord")

att du har samma upplösning på båda skärmarna. dvs samma som din befintliga Widescreen med 1680x1050

Då kan du lätt fixa ett skrivbord på 3360x1080 med skärmarna bredvid varandra.

(det här upplägget har jag sett en arkitekt jobba med, gammal ritning till vänster, nya ritningen till höger, lätt kopiera detaljer från gamla till nya ritningen i Auto-Cad)

Eller 1680x2100 med skärmarna över varandra.

Men grafikdrivarna är kanske bättre idag än vad jag tror....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två bildskärmar och de har olika storlekar och olika upplösningar. Datorn är 2,5 år gammal och har Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för svaren, men när jag högertycket på skrivbordet och tar fram Egenskaper för Bildskärm och klickar på Inställningar så får jag INTE upp en bild med två skärmar som jag får på mina andra datorer.

 

Min dator är en 4 år gammal HP med XP operativ Bildskärmskoret är en NVIDIA GeForce 7900 GTX och det kortet skall ju klara två skärmar. Nu vet jag ju inte om det spelar nån roll men på datorn/bildskärmskortet är det "stora kontakter" ca 25 pinnar och på den ena skärmen har jag en mindre kontakt (blå) som jag har kopplat med hjälp av en adapter

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har googlat en del och det verkar som om XP Home edition (det som jag har) Inte stöder två skärmar.....trots att det finns två uttag på grafikkortet kan det verkligen vara så?

 

Om det är så, finns det någon fix att lägga till eller är det bara att byta Operativsystem som gäller då? (Vilket jag inte har lust att göra på en 4 år gammal dator.

 

Annars är det kanske bara att köpa en lika stor skärm som jag har och köra vidare på det, dvs två med samma upplösning 1680-1050

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma två bildskärmar till min förra dator som hade XP Home, så det går bra. Däremot kan det ju vara något med din datorhårdvara, och då särskilt grafikkortet.

 

Dessa två typer av bildskärmskontakter är de vanligaste:

http://en.wikipedia.org/wiki/Vga äldre

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface nyare finns lite olika varianter på sidan

Är det någon av dem på grafikkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du nVidias grafikkorts drivrutin och inte standard drivrutin från MS?

Annars så ladda hem och installera från Grafikkortstillverkarens hemsida.

Innan du installerar, så kanske du måste avinstallera nuvarande.

 

Prova också att öppna nVidias kontrollcenter eller vad det heter, som du kanske har längst ned till höger på aktivitetslisten bredvid klockan eller i kontrollpanelen.

Då bör du kunna göra dina inställningar där.

 

Själv har jag AMD Catalyst Control center och 2 skärmar, så det ser annorlunda ut hos mig, men principen borde vara samma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för all hjälp, efter installation av nVidas drivrutiner så fick jag upp två skärmar när jag högertycket på skrivbordet och tar fram Egenskaper för Bildskärm och klickar på inställningar.

 

Detta plus en del testande i nVidias kontrollpanel så fick jag det till slut att funka!

 

Men naturligtvis så har jag en avslutande fråga? Om jag skulle vilja byta ut 19 tummaren mot en 24 tums widescreen med upplösning 1920*1080, hur vet man om grafikkortet klarar av det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vad bra att du fick till det till slut.

Kolla i specen eller i manualen för grafikkortet så bör det stå vilka upplösningar som det klarar.

Du borde kunna se specifikationerna på tillverkarens webbsida.

 

Jag tror att det skall klara 1920x1200 (16:10 aspect ratio).

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...