Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver nytt grafikkort, vilket passar?


Ultra

Rekommendera Poster

Hej,

 

Behöver skaffa ett nytt grafikkort till min dator då det gamla inte fungerar som det ska. Går det att få tag på ett likadant som bara är att stoppa in i burken eller ska jag satsa på något annat. Jag vill ha det så enkelt som möjligt med installationen osv.

 

Kortet som jag har är ett Nvidia Geforce 9800 GT och det sitter i denna dator: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01807576&lc=sv&dlc=sv&cc=se&lang=sv&product=3823571

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Ingen som har något förslag? Jag har hittat detta kort på lite olika ställen men med olika mycket minne, spelar det någon roll?

 

Är lite orolig att det ska bli nåt strul vid installationen men det kanske inte är så knepigt som jag föreställer mig att är. Kan jag köpa vilket kort som helst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar inte spela någon större roll vem som har tillverkat ett grafikkort. Mängden minne på grafikkort har viss betydelse i vissa spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet ska vara avsett för PCI Express och det ska klara sig med den effekt och ström på 12 V som nätaggregatet kan leverera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du ska använda den till är också bra, spelar? jobbar? eller kollar film.

 

 

 

 

Koppla den till en tv? flera skärmar? Hdmi, Dvi och VGA.

 

 

 

 

Mvh F4r33st

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ert intresse. Jag ska egentligen bara ha datorn till "vanligt" arbete och lite 3D CAD. Ska tänka på det där med effekt/ström, PCI Express osv. Ska nog bara användas till en skärm men jag fick häromdagen ett tips från en bekant att han var helnöjd med att köra med två skärmar (hur det nu funkar).

 

Hur är det med kylning? Jag har sökt lite på nätet och det kommer upp grafikkort utan kylning eller jag antar att det är utan fläkt. Är det något speciellt man ska tänka på där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3D CAD låter väldigt avancerat, men jag vet inte vad det ställer för krav på grafikkortet egentligen. Specificerar programmet något?

 

Jag tycker också det är mycket trevligt med två skärmar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du väl köpt det nya grafikkortet, tänk då på att du skall starta datorn och avinstallera alla drivrutiner etc. till ditt gamla grafikkort..

Passa gärna på att ladda ner drivrutiner till ditt nya grafikkort

 

Stäng av datorn och byt till det nya grafikkortet (Men kom ihåg att använda t.ex. ESD-armband när du öppnar datorchassiet, så slipper du problem längre fram... t.ex. http://www.webhallen...at_handledsband (49Kr) )

 

När du sedan startar datorn så installerar du de bifogade drivrutinerna (som finns på Skiva) eller installera de du laddade ner innan bytet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7

 

Högerklicka på skrivbordet.

 

Klicka på Skärmupplösning

 

Avanceradade inställningar

 

I fliken Bildskärmskort tryck på Egenskaper

 

Sen Drivrutiner.

 

Avinstallera.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta hittar man Nvidia-programmet som ska avinstalleras på samma ställe som där man brukar avinstallera program, dvs Kontrollpanelen, Lägg till eller ta bort program (XP) resp. Program och funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej igen,

 

Ibland blir det långt mellan gångerna...

 

Det första grafikkortet jag köpte fick inte plats i burken och det har inte varit så jättelätt att hitta ett nytt, Hur kommer det sig att det är så trångt trots att burken är så stor?

 

Det jag behövde var ett kort som bara tog upp en plats och dessutom så är det trångt på insidan så det finns inte plats för stora kylfläktar mm. Kortet jag har fått tag på heter "ASUS EAH5450 Silent 1GB DDR3", jag hoppas att det kan vara tillräckligt bra för mig. Jag ska nu försöka montera och installera det så jag kanske återkommer om det krånglar :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...