Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa nytt grafikkort


Proea

Rekommendera Poster

Just nu har jag denna grafikkort, (ATI Radeon X1050 Series):

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=155011

Jag lade bara till en reserv kort som jag hade eftersom den andra krånglade.

Någon som vet ens hur mycket den kostar? Har letat men har inte hittat något.

 

Känner att det laggar när jag spelar, grafiken är seg efter att jag bytt grafikkort. Den andra hade problem med ati2dvag nåt liknande. Innan rullade det bara på med grafiken, spelet laggar inte så mycket eftersom jag nyligen lagt till mer Ram-minne

 

Den här borde väl passa bättre än den jag har nu?

http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/grafikkort/ati/asus-hd4650-1gb/124594.4037/

 

Vad borde man titta på när man ska köpa nytt grafikkort?

Klockhastighet, minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du än gör, bry dig inte mycket om hur stort minnet är i grafikkortet.

 

Jag rekommenderar minst 256-bit på grafikkortet.

Och klockhastigheten är viktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska ha det att spela med, köp ett med PCI-e.

 

Japp, okej.

 

Är dock lite osäker om denna grafikkort som jag tänkt köpa kommer att passa bra. Menar om moderkortet stödjer den.

http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/grafikkort/ati/xfx-radeonhd55501gb/138074.4037/

På moderkortets manual:

PCI-platser 2

PCI-E x1 1

PCI-E x16 1

AGP-typ Ej AGP platser

Expansion slots

1 x PCI Express™ x16 slots

1 x PCI Express™ x1 slots

2 x PCI 2.2 slots

 

 

Sen undrar jag vad vga är som det finns på kortet? Jag behöver väl inte använda den?

På min nuvarande har jag bara 2 kontakter som denna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=470819

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortet specar 1 x PCI Express™ x16 vilket är den vanligaste anslutningen för grafikkort idag och det står PCI-Express på de grafikkort du har föreslagit.

 

Till VGA kan man ansluta äldre skärmar och många teve-apparater. Naturligtvis behöver man inte använda den utgången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortet specar 1 x PCI Express™ x16 vilket är den vanligaste anslutningen för grafikkort idag och det står PCI-Express på de grafikkort du har föreslagit.

 

Till VGA kan man ansluta äldre skärmar och många teve-apparater. Naturligtvis behöver man inte använda den utgången.

 

Ja, men det står så här på grafikkortet som jag föreslagit:

Typ av gränssnitt : PCI-Express 2.1 x16

 

Det är 2,1. Köpte hem den men den fungerade inte. Datorn startade, men skärmen var helt svart.

Antagligen kan jag inte använda den p.g.a att den är 2.1, tror bara jag kan använda PCI-Express x16(1,0), samt 2,0? Osäker på 2,0.

 

"PCI Slots:

 

1 x PCI-Express x16 v1.0a

1 x PCI-Express x1 v1.0a

2 x PCI v2.2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pci-e 2.1 är kompatibelt med de andra pci-e standarderna. Har du problem beror det nog på andra delar i din dator.

 

Ska du använda datorn till spel är inte Radeon 5550 något bra kort. 5750 är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har grafikkortet fått sin/sina extra strömsladdar?

Kontrollera en extra gång att grafikkortet verkligen sitter på plats.

Nätaggregat kan ju tänkas vara för svagt för grafikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har grafikkortet fått sin/sina extra strömsladdar?

Kontrollera en extra gång att grafikkortet verkligen sitter på plats.

Nätaggregat kan ju tänkas vara för svagt för grafikkortet.

 

Grafikkortet som jag köpte är denna:

http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/grafikkort/ati/xfx-radeonhd55501gb/138074.4037/

Fick inget strömslagg till den? Grafikkortet satt på plats, testade 3 gånger till och med. Nätaggregatet borde räcka, har 300 W.

Testade att byta från min nuvarande grafikkort till den nya några gånger, blev som sagt helt svart med den nya och det fungerade perfekt med den nuvarande.

Men problemet tror jag är att grafikkortet är en PCI-Express 2.1 x16 gränssnitt.

Har en moderkort som stödjer 1 x PCI-Express x16 v1.0a, 1 x PCI-Express x1 v1.0a

och 2 x PCI v2.2.

Är inte säker på att moderkortet stödjer 2.1 men 2.0 ska den däremot klara om jag inte är helt fel ute.

 

"PCI Express 2.0 är bakåtkompatibelt. Det är således fullt kompatibelt med version 1.1. Kort med typen PCI Express 16X 2.0 funkar alltså på moderkort med PCI Express 16X 1.0 och PCI Express 16X 1.1 ."

 

Min nuvarande grafikkort (reservkort) har version PCI-E 1.0. Och den som gick sönder med "ati2dvag" hade PCI Express 16x. Inte 1.0 eller 2.0.

Hittar dock inte så många grafikkort med bara PCI Express 16x 1.0, utan dem flesta är 2.0 eller 2.1. Därför tror jag 2.0 ska fungera på mitt moderkort, men är inte 100% säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AMD rekommenderar ett nätaggregat på minst 400 W till Radeon HD 5570:

http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/ati-radeon-hd-5000/hd-5550/Pages/hd-5550-overview.aspx

Så jag tror att grafikkortet inte får tillräckligt med ström.

 

Testade med Radeon HD 5550 men dem rekommenderade också 400 W.

 

Men läste här att rekommenderade nätdelsstyrkan är 300 W.

http://www.inet.se/artikel/5408711/xfx-radeon-hd5550-1gb

 

"Kortet kräver endast 300w nätdel och passar därmed perfekt till att uppgradera äldre datorer. Tänk på att kortet kräver PCI-Express X16-port."

Rek. nätdelsstyrka 300 W

 

Jag tycker dock att det borde fungera att bara få igång den.

Jag avinstallerade alla drivrutiner på det nuvarande grafikkortet, och lade in det nya grafikkortet. Startade datorn och skärmen blev helt svart.

Frågan är om jag var tvungen att installera de nya drivrutinerna innan jag lade in det nya grafikkortet?

Frågade en kompis som kan mycket om datorer, han sa att man ska installera drivrutinerna först innan man lägger in den nya grafikkortet. Kan det stämma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en pci-e sladd på ditt nätaggregat och är den inkopplad i grafikkortet?

 

Om du inte har en sådan sladd så borde du ha fått med en adapter med grafikkortet.

 

Ditt gamla kort behövde ju ingen extra ström. Därför kan det vara lätt att glömma. :)

 

Du har kanske redan gjort detta. Ville bara utesluta detta från felsökningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det normala vid byte av grafikkort är att avinstallera drivrutinerna för det gamla kortet, stänga av datorn och byta kort innan man startar datorn. Därefter installerar man de nya drivrutinerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det normala vid byte av grafikkort är att avinstallera drivrutinerna för det gamla kortet, stänga av datorn och byta kort innan man startar datorn. Därefter installerar man de nya drivrutinerna.

 

Okej, jag testade detta en sista gång. Datorn startar men det kommer itne upp något i skärmen. Helt svart blir det. När jag lägger in det nuvarande grafikkortet så fungerar det.

 

Men som du skrev tidigare, 400 W kräver kortet, mitt nätaggregat klarar bara av 300-350 W. Det kan vara orsaken till att skärmen inte startar samt att Dvd-Romen inte reagerar när man trycker på knappen, när det nya grafikkortet är i.

Det fungerar bra att trycka på knappen till dvd-romen med min nuvarande grafikkort och så startar ju skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla med dina kompisar om någon kan låna ut ett kraftfullare nätaggregat.

 

Det kunde dem inte :/. Men jag ska nog testa att köpa ett billigare grafikkort för runt 300 kr och försöka. Dem flesta grafikkort kräver ju numera 300 W+. Dem billigare brukar kräva runt 300 W.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...