Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Färg temperatur på bildskärm samt övr kalibrering


Torparen

Rekommendera Poster

Jag har läst flera inlägg om kalibrering av bildskärmar, och oxå lärt mig mycket.

I de inlägg jag läst skrivs bl.a om färgtemp, vilken rekommenderas till 6500K.

 

Jag har en Samsung Synkmaster 2443 BWX, i dennes manual kan jag inte finna något om inst av färgtemp. Tips?

 

Då det gäller inst av färg kontrast gama kan dessa inst göras från Windows. Kan jag då strunta i bildskärmens inst?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vet inte vad du har läst om "färgtemp". Man pratar om kalla färger och varma färger. T.ex. blått och grönt anses som kalla och rött och gult som varma. Finns alltså ingen "inställning för färgtemp" vad jag vet, utan har du mer blått än rött så har du en lägre "färgtemp".

 

6500K som du nämner tror jag är ett värde där rött, grönt och blått har lika inställningar. (RGB)

 

Vad det gäller inställningar av skärmen är det bäst att göra det med bildskärmens inställningar eller grafikkortets programvara.

 

Vad som är rätt eller fel kan ingen säga. Det som passar dig är rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Samsung Synkmaster 2443 BWX, i dennes manual kan jag inte finna något om inst av färgtemp. Tips?
Jag har en Syncmaster 225BW på border framför mig. Och går jag in i menyn så finns färgtemperatur under Färg, Färgton. Där heter valen Sval, Normal, Varm och favorit.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vet inte vad du har läst om "färgtemp". Man pratar om kalla färger och varma färger. T.ex. blått och grönt anses som kalla och rött och gult som varma. Finns alltså ingen "inställning för färgtemp" vad jag vet, utan har du mer blått än rött så har du en lägre "färgtemp".

 

6500K som du nämner tror jag är ett värde där rött, grönt och blått har lika inställningar. (RGB)

 

Vad det gäller inställningar av skärmen är det bäst att göra det med bildskärmens inställningar eller grafikkortets programvara.

 

Vad som är rätt eller fel kan ingen säga. Det som passar dig är rätt.

 

Högre färgtemperaturen betyder mera blått och mindre rött. Så kallade varma färger har låg färgtemperatur och kalla färger hög. En het kropp emitterar ljus, vars färg beror på temperaturen. Temperaturen hos glödtråden i en glödlampa är c:a 2200 K och färgtemperaturen är då 2200 K. (Temperaturen i kelvin (K) är 273,15 + temperaturen i °C. Rött och gult associeras med eld och värmestrålning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högre färgtemperaturen betyder mera blått och mindre rött. Så kallade varma färger har låg färgtemperatur och kalla färger hög. En het kropp emitterar ljus, vars färg beror på temperaturen. Temperaturen hos glödtråden i en glödlampa är c:a 2200 K och färgtemperaturen är då 2200 K. (Temperaturen i kelvin (K) är 273,15 + temperaturen i °C. Rött och gult associeras med eld och värmestrålning.

 

Som komplement till denna utmärkta redogörelse vill jag bara säga att skalan för färgtemperatur först togs fram av färgfilmstillverkarna som ansåg att 6500K återgav dagsljuset naturligast med deras produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...