Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tappar trådlös anslutning efter omstart


MissTourette

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag har ett problem då min dator inte kan ansluta till det trådlösa nätverket så fort den startats om eller kommer ur viloläge. För att få det att funka måste jag boota om routern. Problemet verkar dock inte vara routern då jag testat att surfa med mobilen via nätverket vilket funkar fint. Vad kan problemet vara??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har Vista va?

Testa, när du inte har åtkomst, att avaktivera nätverksanslutningen, därefter aktivera den igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har Vista. Har redan provat att ta bort och lägga till anslutningen på nytt men det funkar inte heller tyvärr. Tack för tipset ändå! Några andra idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har Vista. Har redan provat att ta bort och lägga till anslutningen på nytt men det funkar inte heller tyvärr. Tack för tipset ändå! Några andra idéer?

Nja, inte ta bort och lägga till.

Avaktivera och aktivera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller kanske ta fram Kommandotolken och skriva:

 

ipconfig /release

ipconfig /renew

 

En anledning kan vara att datorn och routern kommer i otakt. När datorn väcks från viloläge så anser den att den fortfarande har en bra förbindelse med routern, medan routern har märkt att datorn har varit frånvarande och kopplat bort den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att avakktivera och aktivera igår, men det funkade inte. Får ta och testa alternativ 2 senare idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att avakktivera och aktivera igår, men det funkade inte. Får ta och testa alternativ 2 senare idag.

 

Okej, hemma finns det som mest 11 anslutna enheter till det trådlösa nätverket. Två av dessa är PC med Vista. Båda dessa har den egenskapen att man måste Avaktivera och Aktivera (eller starta om datorn) för att kunna etablera kontakt med nätverket.

Övriga enheter hittar alltid nätverket efter att ex. ha varit i vila eller utan räckhåll osv.

Men det hjälper ju inte dig..

 

Har du i din router reserverat en ip-adress för din dator?

Om inte - testa om det gör någon skillnad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller kanske ta fram Kommandotolken och skriva:

 

ipconfig /release

ipconfig /renew

 

En anledning kan vara att datorn och routern kommer i otakt. När datorn väcks från viloläge så anser den att den fortfarande har en bra förbindelse med routern, medan routern har märkt att datorn har varit frånvarande och kopplat bort den.

 

Detta gick tyvärr inte heller då den sa nåt om att jag saknade behörighet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, hemma finns det som mest 11 anslutna enheter till det trådlösa nätverket. Två av dessa är PC med Vista. Båda dessa har den egenskapen att man måste Avaktivera och Aktivera (eller starta om datorn) för att kunna etablera kontakt med nätverket.

Övriga enheter hittar alltid nätverket efter att ex. ha varit i vila eller utan räckhåll osv.

Men det hjälper ju inte dig..

 

Har du i din router reserverat en ip-adress för din dator?

Om inte - testa om det gör någon skillnad

 

Hur gör jag detta??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta gick tyvärr inte heller då den sa nåt om att jag saknade behörighet...

När du ser Kommandotolken i Start-menyn så högerklicka på den och välj "Kör som administratör". Då kommer Kommandotolken att starta med högre behörigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...