Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel 2007. Hjälp mig med att förstå hur Excel clonar formler!


Niss3

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har förstått att du kan ange en cell som statisk genom att använda dollar tecken, t.e.x $A$1 kommer alltid hänvisa till cellen A1 hur du än drar och clonar formeln.

 

MEN. (bifogar problem.xlsx här: problem.xlsx)

 

Om jag fyller kollum C med slumpat ökande värden ungefär 30 rader ner.

 

Hur kan jag använda automatiseringen i excell för att "upprepa" något som detta:

 

A1 = C1 adderas med C1

A2 = C1 adderas med C2

A3 = C2 adderas med C2

 

Alternativt skulle jag kunna använda produkt (multiplikation) varannan. Dvs.

 

A1 = C1 multiplicerat med 2

A2 = C1 adderat med C2

A3 = C2 multiplicerat med 2

 

Om jag sedan markerar dessa tre celler, och håller i nedersta hörnet för att dra formeln ända ner till 30, så händer något mycket märkligt. Formeln hittar mönstret och gör varannan precis som jag vill att det ska vara - men!

 

Problemet är att den hoppar över vissa celler av någon anledning. T.ex. använder den C1 och C2, men hoppar över C3 och börjar istället med C4x2 och sedan C4+C5 för att sedan helt hoppa över C6 och istället gå till C7x2 och C7+C8.

 

Varför gör excell såhär? Jag blir inte klok på det och jag förstår inte hur jag ska kunna använda excell när jag inte förstår hur det arbetar. Snälla hjälp mig förstå hur jag ska få pli på det!

 

Tack för att hjälp!

 

PS:

 

Om någon skulle kunna förklara för mig hur jag kan använda formler med variabler skulle jag bli mycket glad! T.ex. Istället för att använda "föregående cell + 1" skulle jag vilja att kollum A är Talet 300 i cell B1 * X. Sen när jag markerar A1 och drar "formeln" neråt vill jag få se multiplikationer från 1 till så långt jag drar med 300.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problem två först, dvs din formel

=PRODUKT($K$2;8)

som du vill räkna upp sista talet i, Skriv den istället som

=PRODUKT($K$2;RAD()-x)

där x är värde som justerar så att du får det startvärde du vill. Kopiera nedåt och den räknar upp för varje rad.

 

problem 1. Första tanken är att du kan använda FÖRSKJUTNING tillsammans med OM-satser för att bygga upp den varierande referensen.

Fast nu är det bara två celler som ska bearbetas...

då borde det räcka med något i stil med

=OM(UDDA(RAD())=RAD();F1;F2)+F1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problem två först, dvs din formel

=PRODUKT($K$2;8)

som du vill räkna upp sista talet i, Skriv den istället som

=PRODUKT($K$2;RAD()-x)

där x är värde som justerar så att du får det startvärde du vill. Kopiera nedåt och den räknar upp för varje rad.

 

problem 1. Första tanken är att du kan använda FÖRSKJUTNING tillsammans med OM-satser för att bygga upp den varierande referensen.

Fast nu är det bara två celler som ska bearbetas...

då borde det räcka med något i stil med

=OM(UDDA(RAD())=RAD();F1;F2)+F1

 

Tack för ditt svar!

 

Att använda rad nummret som variabel var en intressant lösning. Den kommer jag få nytta av. Samtidigt tolkar jag det som att det inte finns någon direkt variabel funktion i excell? Vi får använda radnummret i en formel för att få de nummrerna vi vill ha? Om om vi vill att det ska minska får vi multiplicera radnummret med -1?

 

Angående formeln du skrev:

=OM(UDDA(RAD())=RAD();F1;F2)+F1

När jag skrev in formeln och drog den neråt så uppstår ett liknande problem som det jag redan hade.

 

För att den ska funka måste varje rad upprepas 1 gång och de gör de inte automatiskt. Så det blir lika mycket manuellt pysslande med denna lösning som den jag egentligen redan "använde".

 

Ni vet inte varför det som hände i mitt problem exempel hände? Jag kanske skulle förstå lättare om jag visste varför excell hanterade min formel som den gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kanske missade exakt vad du ville.

men formeln

=OM(UDDA(RAD())=RAD();F1;F2)+F1

in på första raden ger F1 + F1.

på andra rader F3 + F2

på tredje raden F3 + F3

på färde raden F5+F4

inte riktigt vad du önskade

 

Om vi istället börja på rad 2 med

=OM(UDDA(RAD())=RAD();F1;F2)+F2

(denna går INTE att börja med på rad 1)

blir det på rad

två F2 + F2

tre F2 + F3

fyra F4 + F4

 

Vilket väl stämmer?

Om inte kan du väl ladda upp en bok där du har en lista med värden och en lista med de värden du vill få, dvs visa vad du ska addera och jag kan nog fixa en formeln som fungera.

Rörande Rad(), ja så kan ni göra. Bara skriva -RAD() så räknas den ner med varje rad neråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...