Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Mikael63

FTP-server

Rekommendera Poster

Mikael63

Behöver förslag på en enkel FTP-server.

Har testat PureFTPd men den är aningen "bökig".. messar med behörigheterna och lite annat som gjort att den ramlat bort.

Den inbygda FTP-tjänsten går inte heller bra.

Har nu testat CrossFTP som verkar vara det jag är ute efter men fungerar bara lokalt på LAN. Går man via WAN listas inte innehållet. Hjälper inte om man följer instruktioner för att fixa detta. [Fixat]

Någon med erfarenhet av annan gratis server?

Den ska egentligen bara hantera en användare och ge åtkomst till en mapp.

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Flyfisherman

Filezilla fast det var ett bra tag sedan jag testade den. Man behöver både klienten och server applikationen vill jag minnas. Den klarar visst också SFTP och SSH.

[Edit] Klienten klarar alla plattformar, men hur det är med servern om den bara klarar Windows vet jag inte. Såg inte att det var ett Mac forum :blush:

Redigerad av Flyfisherman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Filezilla fast det var ett bra tag sedan jag testade den. Man behöver både klienten och server applikationen vill jag minnas. Den klarar visst också SFTP och SSH.

[Edit] Klienten klarar alla plattformar, men hur det är med servern om den bara klarar Windows vet jag inte. Såg inte att det var ett Mac forum :blush:

Ja, Filezilla hade ju varit ett naturligt val, tyvärr så verkar det inte finnas server för Mac.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Rumpus http://www.macupdate.com/app/mac/2610/rumpus kanske är ett alternativ.

Mjo.. men den är väl också den dyraste.

Har nu fått till CrossFTP. Man skulle ju konfigurera andra portar för att LIST skulle fungera. Port 50000-50004 var i exemplet. Dessa portar öppnade jag men fick ett felmeddelande, som jag inte riktigt läste, från routern.

Bytte alltså till 60000-60004 och nu fungerar det bra.

Dock vet jag inte riktigt hur f*n man ska installera CrossFTP "riktigt". Har testat på två MacBookPro och har sett tre olika typer av installationen..

Om någon som är kunnig i detta, och vill dela med sig så tar jag tacksamt emot råd..

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...