Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar inte upp windows


Hemulan

Rekommendera Poster

Problemet är att datorn vägrar starta upp windows, efter skärmbilden där man kan gå in i bootmenyn, där man kan trycka ex F12 och komma till setupmenyn så kommer den här texten upp:

Det gick inte att starta windows eftersom följande fil saknas är skadad. Windows/system32/config/system. Försök reparera filen genom att starta installationsprogrammet för windows med hjälp av installations CD. Välj R vid första skärmbilden för reparation.

Det har en tidigare varit en annan fil också. Windows/system32/ntoskrnl.

Jag får igång installationscd, trycker ner ner valfri tangent, det kommer upp en blå skärm där det står installation för windows xp. När jag fått igång installationsprogrammet händer följande:

Jag får upp en meny där jag kan välja: Trycka ner retur om man vill installera windows eller tryck ner R om du vill reparera xp med hjälp av återställningskonsolen. När man trycker på R så hamnar man i något som liknar kommandotolken. Då får man upp återställningskonsol för microsoft windows. Så här står det då:

Återställningskonsolen innehåller funktion för reparation och återställning. Skriv exit för att avsluta. 1:C:/windows. Vilken windowsinstallation vill du logga in på.

Efter att jag har tryckt 1 och retur så kommer C:/windows>. Härifrån vet jag inte vad jag skall göra. Finns det något att göra och hur gör jag i så fall i återställningskontrollen?

Kanske skall tillägga att det är inte originalskivan för datorn utan för en tidigare dator. Jag har även en recovery cd för denna datorn. Datorn har vidare varit lite knas ett tag, den låser sig helt med jämna mellanrum och enda möjligheten då är att stänga av den fysiskt och starta den på nytt.

Helst skulle jag vilja slippa installera från scratch utan bara den skadade eller saknade filen. Är det möjligt?

Så tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får upp en meny där jag kan välja: Trycka ner retur om man vill installera windows eller tryck ner R om du vill reparera xp med hjälp av återställningskonsolen. När man trycker på R så hamnar man i något som liknar kommandotolken.

Dessa menyer är något förvirrande. Men i det steget ska du inte trycka R så att återställningskonsolen dyker upp utan välj istället att installera Windows. Då kommer du till ett steg där du fortfarande kan välja R för reparation, gör det, och då sätts det istället igång en automatisk ominstallation/reparation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa menyer är något förvirrande. Men i det steget ska du inte trycka R så att återställningskonsolen dyker upp utan välj istället att installera Windows. Då kommer du till ett steg där du fortfarande kan välja R för reparation, gör det, och då sätts det istället igång en automatisk ominstallation/reparation.

 

När jag gör så får jag upp en ny meny där den listar befintliga partitioner där jag kan välja mellan:

Tryck ner retur om du vill installera windows xp och markera ett alternativ

Tryck ner C om du vill skapa en partition i opartitionerat utrymme

Tryck ner D om du vill ta bort den markerade partitionen.

Skall jag trycka retur och installera windows xp eller trycka C och skapa en ny partition?

Det finns bara 900 MB kvar på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gör så får jag upp en ny meny där den listar befintliga partitioner där jag kan välja mellan:

Tryck ner retur om du vill installera windows xp och markera ett alternativ

Tryck ner C om du vill skapa en partition i opartitionerat utrymme

Tryck ner D om du vill ta bort den markerade partitionen.

Skall jag trycka retur och installera windows xp eller trycka C och skapa en ny partition?

Det finns bara 900 MB kvar på hårddisken.

Nej gör ingenting, för det här steget i installationsprogrammet verkar ju dessvärre inte ens se din nuvarande Windows-installation..! Då kan man inte bara göra en bekväm och "automatisk" ominstallation utan se Cecilias svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom inte så långt, när jag följde anvisningarna från microsoft kom det redan från början, under avsnitt 1, steg 1, upp texten "det gick inte att kopiera filen"....

Vad gör jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde du kopiera någon fil?

Gick det bra att skapa mappen tmp (md tmp)?

Har du möjlighet att flytta över hårddisken till en annan dator och där använda den som en extra-disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, kunde varken kopiera fil eller skapa mapp. Har ingen fler dator just nu. Är det över huvud taget möjligt att återskapa eller måste jag använda recovery-CD som hör till datorn, vilket väl innebär att allt försvinner, eller är det helt kört för hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter du inte vid en annan dator nu?

 

Du kollar väl noga att du skriver av rätt?

 

Det skulle ju kunna vara något fel på hårddisken. Genom att starta datorn från en CD-skiva eller ett USB-minne kan du se om det går att se filerna på hårddisken. Om du använder Puppy Linux kan du dessutom säkerhetskopiera viktiga filer enligt guiden http://www.alltomwindows.se/forum/index.php/topic/21771-raedda-data-med-puppy-linux/

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får all info via telefon och det blev lite fel. Såhär är läget: Vi följde instruktionerna från microsoft, vi kunde skapa mapp och kopiera tre av filerna men inte system och software. Hur fortsätter vi nu?

Jag har bara en dator hemma, den som nu inte fungerar. Den jag sitter vid nu är datorn på jobbet, sju mil från datorn hemma. Kan inte vare sig ladda ner något eller bränna något från den här datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, då blir det inte lätt att göra något. Om det inte går att kopiera filer så ökar risken för att hårddisken är skadad. Det är nog läge att under helgen försöka få hjälp av någon datorägare med att bränna CD-skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...