Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Samma färg olika i Photoshop och Illustrator

ramo_and

Rekommendera Poster

Jag skall konvertera en logga gjord i photoshop till en EPS-fil med Illustrator. Jag har lagt över alla banor osv men när jag skall lägga in färg så blir det problem. Jag skriver in exakt samma värden för RGB/CMYK men det blir en helt annan ton av färgen... Varför är det så, det borde väl bli samma?

Använder Photoshop CS2 och Illustrator CS5.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag skriver in exakt samma värden för RGB/CMYK men det blir en helt annan ton av färgen...

En annan ton på skärmen antar jag och inte en utskrift..? Pröva i alla fall att lägga in en ICC-profil för skärmen som programmen sedan har att rätta sig efter. Sådana ICM-filer brukar läggas in automatiskt vid installation av skärmtillverkarens drivrutiner. Det går också att skapa egna profiler men det brukar jag aldrig orka hålla på och tjorva med, men för mig ser det iaf ut så här:

15dwbb8.jpg

(Vista 64-bit)

Gå iaf till skärmtillverkarens sajt och sök utefter skärmens modellbeteckning. Och förhoppningsvis finns där drivrutiner inkl icm-fil som rättar till det här problemet.

Länk till inlägg

Så du menar att ICC-profilen påverkar hur färgerna visas i de olika programmen? Jag har nämligen programmen på två olika datorer och då kan man ju förstå om de blir lite olika ton beroende på skärmarnas inställningar. Men det ganska ordentlig skillnad..

Jag skapade först filen i Photoshop på ena datorn, sen tog jag över filerna till Illustrator på den andra datorn och gjorde en eps fil med samma RGB-värden. Testade även med CMYK. Slutligen går jag tillbaka till datorn med Photoshop och öppnar eps-filen där och då är det samma ton som i Illustrator på den andra datorn...

Länk till inlägg
Så du menar att ICC-profilen påverkar hur färgerna visas i de olika programmen?

Nja. alltså profilen påverkar ju inte i själva programmen utan mera då hur färgerna framställs av bildskärmarna... Och Photoshop kanske använder Windows standardprofil medan Illustrator använder en annan – det beror ev också på hur det är inställt i programmen(?) Det går även att skapa en egen profil med t ex QuickGamma.

Om man inte kalibrerar skärmarna för respektive dator så visas din logga med all säkerhet i olika ton. Jag vill tipsa om att ägna lite tid åt den här sidan: Monitor calibration and gamma. Och du kanske sen också skulle kunna använda samma ICC-profil på båda datorerna, t ex en vanlig sRGB-profil..?

Länk till inlägg

Ok :) Men jag skall ju skicka iväg loggan till en fabrik som skall trycka den på våra produkter så egentligen spelar det inte så stor roll exakt hur det ser ut på skärmen.

Jag har testat att välja RGB-läge i Illustrator och även lagt inte samma RGB-profil som i Photoshop, men de hjälper inte. Det verkar som att Illustrator kör på CMYK ändå nästan för när jag tar över EPS-filen till photoshop på min andra dator så blir färgtonerna nästan samma som om jag skulle ändra till CMYK på den första Photoshop-filen. Och det vill jag inte ha för CMYK-färgerna är ju mycket blekare i tonen, jag kan inte få fram samma färg som originalet e med det.

Nån som vet hur jag skall gå vidare? Det börjar brinna lite i knutarna nämligen

Länk till inlägg

Det är inte säkert att jag har förstått dig helt rätt..? :mellow: Men det är ju viktigt att bildprogrammet och skärmen är liksom samstämda med varann och så att säga arbetar utifrån samma färgprofil. På en skärm som inte är kalibrerad går det knappast att göra ett bra arbete och i synnerhet inte med något så viktigt som en logga.

Eftersom du har Photoshop så har du säkert också Adobe Gamma – ett litet kalibreringsverktyg. Jag hade en till sajt i "mina favoriter" som sammanfattar det hela på ett lite mera lättöverskådligt sätt (lättare än den förra länken) – Att kalibrera skärmen.

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...