Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte spela upp film via HDMI kabel


Peter Tenglund

Rekommendera Poster

Peter Tenglund

Jag har, förutom en vanlig bildskärm, en projektor kopplad till datorn via en HDMI kabel. När jag spelar upp en film (MP4, AVI) så syns filmen på den ordinarie dataskärmen men på projektorduken syns allt utom själva filmen, där är det svart. Mediespelarens ram och allt annat i bakgrunden syns. Det spelar ingen roll vilken spelare som används, Windows media player, Nero, DivX plus player, Miro. Undantaget är youtube, men där kan jag ju inte spela upp mina filmer. Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klassiska problemet att du använder/dina spelare använder Overlay/övreläggsteknik för att spela upp film. Enbart en sådan yta kan vara aktiv åt gången varvid du enbart ser en svart ruta på din klonade skärm.

 

Några vägar runt finns det

1: Ändra teknik för uppritandet av filmen. WMR9 är att rekommendera.

2: Aktivera helskärmsvideo i drivrutinen för ditt grafikkort. Fångar filmyta på primära skärmen och visar den i helskärm på sekundära.

3: Utvidga istället för att klona och flytta över spelare till sekundära skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Tenglund

Hej. Jag förstod till sist vad du menade med steg 3. Långt in i kontrollpanelen för bildskärmsinställningar skall man välja bildskärm nr 2 (projektorn alltså) och därefter klicka i rutan "utöka windows skrivbordet till denna bildskärm". Och sedan dra rutan för windows media player från skärm nr 1 till nr 2. Fungerade!

 

Men det hade inte varit fel att slippa detta. Berätta gärna mer om steg 2, hur jag gör steg för steg. Mitt grafikkort (=bildskärmskort?) heter tydligen NVIDIA Quadro4 900XGL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har inte rört någon nVidia-utrustad dator på ganska många år nu...

 

men.

Vi kan ta steg 1 igen, där jag antar att du klonar din primära skärm via drivrutinen. Vanligen om man slår på en mer avancerat filmritare så kan man få över en exakt kopia av filmen på sekundära skärmen. Om skärmarna har samma storlek (pixlar) kan det vara praktiskt, annars mest ett problem.

 

Steg 2 - "full screen video"... mmh, vilken operativ och vilken version av drivrutin kör du? Kanske min gamla guide än duger?

http://goto.glocalnet.net/geforce/guiden.htm#video

men även om det ser annorlunda ut för dig är principen densamma. Klona eller utöka skrivbordet och aktivera sedan helskärmsvideo. Om möjligt. Har noterat att ibland finns detta val inte, alla grafikkort har inte stöd för det. De flesta har dock det,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...