Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 98 med EMM386 på en modern maskin


Christoph

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag skulle behöver få igång en rätt så modern dator (3.2GHz med 4GB minne) med Windows 98SE, och där då i synnerhet med EMM386-drivrutinen, för att nå upp till 1GB ledig minne.

 

Win98SE är installerad och klart, men infogar jag devicehigh=C:\EMM386.exe så hänger sig datorn mitt i boot-proceduren.

 

Någon som har en idé/ett minne om hur man gör eller gjorde? Tusen tack.

 

Christoph

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hej,

 

jag skulle behöver få igång en rätt så modern dator (3.2GHz med 4GB minne) med Windows 98SE, och där då i synnerhet med EMM386-drivrutinen, för att nå upp till 1GB ledig minne.

 

Win98SE är installerad och klart, men infogar jag devicehigh=C:\EMM386.exe så hänger sig datorn mitt i boot-proceduren.

 

Någon som har en idé/ett minne om hur man gör eller gjorde? Tusen tack.

 

Christoph

 

Tror inte att du är i ett särskilt stort behov av att expandera 4 Gb internminne i en modern dator, som EMM386 egentligen är tänkt för under DOS-tiden. Strunta därför i att överhuvudtaget använda EMM386-drivrutinen.

 

Sen undrar även jag varför du använder ett sådant föråldrat system som Windows 98?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att du är i ett särskilt stort behov av att expandera 4 Gb internminne i en modern dator, som EMM386 egentligen är tänkt för under DOS-tiden. Strunta därför i att överhuvudtaget använda EMM386-drivrutinen.

 

Sen undrar även jag varför du använder ett sådant föråldrat system som Windows 98?

 

Hej och tack för svaren!

 

Programmet är ett jäääättegammalt sådant, ett DOS-program som styr en fodermaskin i en ladugård via COM2-porten. Därtill kommer omständigheterna att programmet inte går att uppdateras (läs: det finns ingen modernere version) samt att denna moderna maskin fanns tillgänglig, eftersom den inte användes för något annat.

 

Men programmet behöver visst 1GB minne, men jag får inte igång Win98SE med 1GB, utan bara med himem.sys laddat.

 

Några idéer mottages tacksammast!

 

Christoph

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är programmet enbart i Dos kan du testa Free-Dos som utvecklas fortfarande och delvis är på svenska.

 

Tack för tipset! Har du någon erfarenhet av Free-Dos? Jag har ju kommit så pass långt att jag kan boota i DOS-läget på en Win98SE-edition och vill inte riktig göra om allt om det inte verkligen behövs :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Har du någon erfarenhet av Free-Dos? Jag har ju kommit så pass långt att jag kan boota i DOS-läget på en Win98SE-edition och vill inte riktig göra om allt om det inte verkligen behövs :).

 

Jag själv har inte testat den så mycket men nästan allt som fungerat i gamla dos bör fungerar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...