Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sortering excel


baraim

Rekommendera Poster

Hej!

 

Återkommer med min fråga.

 

Behöver hjälp med att ur ett excelark/celler kunna sortera ut specifik information.

 

Bifogar en fil med hur det ser ut idag och hur vi vill kunna förvandla listan utan att behöva jobba så mycket. Tyvärr är listan väldigt okonsekvent så varje rad ser inte likadan ut kan därför inte dela upp cellen till fler kolumner vilket ju hade varit enkelt och bra.

 

Hoppas att det finns någon som har en lösning.

 

Hälsningar Ing-Mari

Exempel1.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Återkommer med min fråga.

 

Behöver hjälp med att ur ett excelark/celler kunna sortera ut specifik information.

 

Bifogar en fil med hur det ser ut idag och hur vi vill kunna förvandla listan utan att behöva jobba så mycket. Tyvärr är listan väldigt okonsekvent så varje rad ser inte likadan ut kan därför inte dela upp cellen till fler kolumner vilket ju hade varit enkelt och bra.

 

 

Om data i kolumn G ändå är såpass konsekvent och om kundnamn inte innehåller - så kan man utvinna informationen med lämpliga kombinationer av EXTEXT och HITTA.

 

Kolla i den bifogade filen.

 

/Pär B

EXTEXT_EXEMPEL.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bifogad fil

Där jag utgår från att första bindestreck som finns i cellen du vill bryta ut text ur är det mellan kundnamn och ert ID.

samt att mellanslag finns på bestämda platser i strängen.

Exempel1.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

Tack från mig också Monshi :-) Har redan haft nytta av detta och kommer säkert att få det framöver också i olika sammanhang !!!

// Cege

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tacka även Perbo... samma lösning som jag men min redovisad i fler steg iofs...

 

Nåväl, eftersom ingen av oss fick poäng så...

 

/Pär B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

Ber hövligen om ursäkt. Skall aldrig återupprepas. Det var ju inte min fråga "egentligen" men jag hade, och kommer att ha, nytta av era lösningar.

// Cege

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber hövligen om ursäkt. Skall aldrig återupprepas. Det var ju inte min fråga "egentligen" men jag hade, och kommer att ha, nytta av era lösningar.

// Cege

 

Jag menade verkligen inte att anmärka på dig Cege, jag försökte bara vara lite ironisk mot Monshi...

 

Bra att du hade nytta av våra tips.

 

Tack för poängen!

 

/Pär B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...