Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista startar inte


lelilj

Rekommendera Poster

Plötsligt går inte Vista igång som vanligt, ibland får man PXE-E61 Media check failure plus Operating system not found, ibland får man i stället fråga om man vill att reparation skall ske eller inte.

 

Väljer man reparation så kan man se att windows läser in filer och kommer olika långt olika gånger, men den kommer aldrig igenom, det slutar med någon typ av i/o-fel. Kanske glappkontakt eller skadad hårddisc? Någon som vet vad för verktyg som behövs för att lossa luckan till hårddiscen?

 

Maskinen är en Fujitsu/Siemens Esprimo mobile V5535

 

Jag saknar backup-skivor eller dylikt, dottern vet inte om det följde med några när hon köpte den på netonnet. Någon som vet om man kan beställa en startskiva, licens finns.

 

Någon som har några idéer om vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plötsligt går inte Vista igång som vanligt, ibland får man PXE-E61 Media check failure plus Operating system not found, ibland får man i stället fråga om man vill att reparation skall ske eller inte.

 

Väljer man reparation så kan man se att windows läser in filer och kommer olika långt olika gånger, men den kommer aldrig igenom, det slutar med någon typ av i/o-fel. Kanske glappkontakt eller skadad hårddisc? Någon som vet vad för verktyg som behövs för att lossa luckan till hårddiscen?

 

Maskinen är en Fujitsu/Siemens Esprimo mobile V5535

 

Jag saknar backup-skivor eller dylikt, dottern vet inte om det följde med några när hon köpte den på netonnet. Någon som vet om man kan beställa en startskiva, licens finns.

 

 

Någon som har några idéer om vad göra?

 

På bärbara datorer brukar det finnas en återställningspartition på hårddisken,

då återställs datorn till leveransskick,du får prova att trycka på någon av

F-tangenterna för att hitta den partitionen.

 

Hur gammal är datorn ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är högst 3 år gammal och levererad med Vista installerat.

 

Jag har provat F-tangenterna, men tyvärr utan resultat.

 

Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Väljer man reparation så kan man se att windows läser in filer och kommer olika långt olika gånger, men den kommer aldrig igenom, det slutar med någon typ av i/o-fel. Kanske glappkontakt eller skadad hårddisc? Någon som vet vad för verktyg som behövs för att lossa luckan till hårddiscen?

 

Någon som har några idéer om vad göra?

 

Det brukar vara stjärnskruvar. En fördel om du använder finmekaniska skruvmejslar om du har sådana för att inte skruva sönder huvudet på skruven.

 

Först kan du alltid försöka hitta hårddisktillverkarens diagnostikprogram. Ska gå ganska lätt att googla fram. Borde stå i t ex manualen vad datorn har för hårddisk. Om där finns en specifikation över hårdvaran.

 

Är du inte helt främmande för Linux finns här en suverän felsökningsdist du kan prova:

 

http://partedmagic.com/doku.php

 

Du bootar (startar) datorn med CD/DVD-skivan som du bränner den nedladdade ISO-filen på. Samma brukar också gälla för hårddisktillverkarens diagnostikprogram.

 

Om du är osäker på hur du får datorn att boota (starta) från en CD/DVD kan du titta in här:

 

http://www.hiren.info/pages/bios-boot-cdrom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, har inte hunnit prova eller ägna mig åt dessa tips, men jag skall försöka vidare imorgon, hoppas jag får återkomma!

 

regards

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att jag inte har några papper kvar till datorn. Dottern har slängt papper och skivor, det är hennes dator.

 

Jag vet alltså inte vilket fabrikat hårddiscen har. Skall kolla lite med Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör kunna få fram tillverkaren av hårddisken genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag hittade modellen, Western Digital. Men när jag har laddat ner, som jag tror, rätt fil och bränt en bootable CD, så startar bara DOS, sedan händer inget mer. Enligt den bifogade texten skulle diag starta, men det gör det inte. Någon som har idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon sorts kommandoprompt (DOS) på CD-skivan? Kan du skriva

 

dir

 

och få reda på vad för filer som ligger på CD-skivan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det går utmärkt, men det finns inga spår av något EXE-program som skulle ha med saken att göra.

 

Man kan skifta till C: och där finns bara en fil med ändelsen, vad var det nu, iso eller nåt sånt. Alltså skapas två CD-miljöer med A: där DOS finns och C: där endast iso-filen finns.

 

Jag har trixat mycket, men mina kunskaper räcker inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur brände du skivan?

Du ska bränna ISO-filen som avbild/image/iso (varierar med program) och inte som dataskiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder en variant av NTI CD & DVD-maker som följde med vid köp av min gamla ACER med XP för rätt många år sedan. Där finns ingen annan funktion än DATA och så kan man kryssa i att skivan skall vara bootable.

 

Finns det någon freeware som kan rekommenderas på nätet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu bränt en avbild med infrarecorder. När jag bootar med den skivan händer ingenting, inga felmeddelanden, ingenting! Min input hämtade jag från Western Digital, en fil som heter Diag504fCD.iso

 

Jag börjar sakna idéer...................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

nej det kan den inte, det går lika dåligt, dvs lite snurr på skivan sedan händer inget mer! Men jag hittar inget bättre att bränna in den med???????? Den verkar helt klart vara bootbar, för annars skulle den säkert gå vidare till windows. Återstår att filen från Western Digital inte är bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, som gammal tekniker, dock på mainfraimes "för hundra år sedan", så har det väldigt sällan (=aldrig) lönat sig att försöka igen utan att ändra något. Får se om jag kan ändra någon detalj, har just laddat ner "samma" fil fast i komprimerat format. Någon som vet hur man reklamerar Western Diditals filer?

 

regards

lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att "Data Lifeguard Diagnostic v5.04f for DOS (CD)" har funnit i några år är det nog inget fel på filen där den ligger på servern, däremot kan det ju bli fel under nedladdningen och sparandet på hårddisken (särskilt om hårddisken inte är riktigt frisk).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Här kan du gratis ladda ner RecoveryCDs, välj den som gäller för ditt system och bränn den sen på en vanlig CD.

http://neosmart.net/blog/2008/windows-vista-recovery-disc-download/

 

Boota sen på skivan och välj språk och sen "Reparera datorn" (Spelar ingen roll om det står på engelska.)

Finns några val sen, dels Reparera startfiler (eller nåt liknande), den kan du testa.

 

Sen kan du även kolla om det är fel på filsystemet med checkdisk.

Välj då Kommandopromt (tror jag det står) och skriv där chkdsk c: /r och tryck sen Enter

Skriv exakt så, inklusive mellanslag också !

Då skannas hela C: disken och eventuella fel repareras automatiskt.

Om det är fel på disken kan detta ta rätt lång tid, och du kommer att se att den repararer/ersätter kluster. Detta kan hjälpa dig att få igång systemet, men klusterfel tyder ofta på att hårddisken börjar balla ur, alltså dax att köpa en ny....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag har kommit till slutsatsen att hårddisken har gjort sitt. Ibland signalerar datorn att det inte finns någon hårddisk alls!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...