Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows xp frågar efter en fil


Martin_355

Rekommendera Poster

Hej. Det är så att jag har ett problem med min dator det är en stationär dator. När jag startar Windows xp får jag meddelandet om att det saknas en fil. Den filen finns under windows\system32\config\system. Det står att jag ska stoppa in en åtterställningsskiva. och trycka sedan R. Jag har kört det men den hittar inte hårddisken. Kan det bero att xp inte känner av kortet. Det är ett sata kontrollkort som har fungerat hur bra som helst.

 

Jag har också gjort så att jag har tagit loss hårddisken och kört den som en extern hårddisk med checkdsk. Det finns inget fel där.

 

Hur ska jag göra för att fixa det?

 

Hoppas någon kan hjälpa mig.

 

Ha en trevlig dag/kväll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan underlätta om du berättar vilken fil som saknas.

Edit: Aha - filen heter alltså system utan filtillägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är Microsofts anvisning för vad man ska göra vid felmeddelandet \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM saknas eller är skadad i Windows XP:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;Q307545

 

Om det inte går att hitta hårddisken när du följer den beskrivningen så är det väl det vanliga som ofta inträffar när man ska installera XP på nyare datorer som har SATA-anslutna hårddiskar. XPs installationsprogram innehåller endast ett fåtal drivrutiner för de SATA-styrenheter som finns på moderkort, och det är rätt vanligt att installationsprogrammet inte hittar SATA-anslutna hårddiskar.

 

Det finns två sätt att komma runt det:

1. Ha drivrutinen för moderkortets SATA-styrenhet (SATA controller) på en diskett och trycka F6 tidigt under XP-installationen.

 

2. Integrera denna drivrutin med installationsprogrammet för XP till en ny CD-skiva med hjälp av programmet nLite.

 

Det finns ett tredje sätt också när man installerar XP, men jag vet inte om det fungerar i det här fallet eftersom ett byte av åtkomstsätt skulle kunna göra att den installerade Windows-installationen slutar att fungera:

 

3. Om det finns stöd i BIOS ändra så att BIOS emulerar att SATA-anslutningen ser ut som en IDE/PATA-anslutning för installationsprogrammet (och sedan XP). Gör hårddisken något långsammare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Det fixade sig genom att jag integrera drivrutinen i skivan. Då fungerade allt. Tack för hjälpen.

 

Kan jag på något sett skydda mig från sådana "olyckor" hjälper säkerhetskopieringar?

Använder datorn på mitt jobb så den måste fungera helt säkert. Visst ibland kan det strula men kan man skydda sig på något sett skulle det var bra. Skulle vara tacksam om någon kunde ge mig råd på hur man skyddar sig?

 

Ha en trevlig dag.

 

Tack än en gång för all hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan då och då klona hårddisken eller C:, dvs skapa en exakt kopia av den på t ex en extern hårddisk. Genom att starta datorn från en CD med kloningsprogrammet kan man skriva tillbaka kopian. Det plus en vanlig säkerhetskopiering av egna filer, mejl etc varje dag (eller hur mycket arbete man kan tänka sig att förlora om något händer) ger ett bra skydd om hårddisken/Windows kraschar. Sedan bör du tänka på vad som händer om det börjar brinna eller det blir inbrott så att du inte har kopior på samma ställe som datorn.

 

Chkdsk kontrollerar filsystemet men om man vill ha en ordentlig test av själva hårddisken så testa den med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...