Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför jag ej använder Windows 7


m_sthlm

Rekommendera Poster

När man öppnar mappar i Win 7 så hamnar dom inte där man vill ha dom som i XP. Mappar med foton öppnas alltid med ikonen "miniatyrer" fast man vill ha dom som "lista". Externa hårddiskar och USB-minnen öppnas aldrig på samma plats som man hade dom senast. Varje gång man ska arbeta med olika mappar och externa hårddiskar så måst man ställa om i mapparna och flytta dom till rätt plats. I XP öppnas allt på samma plats och med samma inställningar som när man stängde dom, varje gång.

I snabbstartsfälte ryms i Win 7 endast 9 program, i XP var det i stort sett obegränsat. Jag änvänder fler än 9 i mitt dagliga pyssel med foton, filmer och musik.

Mitt TV-kort funkar mycket bra i XP, funkade också i Vista när jag testade. Men i Win 7 så MÅSTE Media Center användas för att se på TV överhuvudtaget. Och fast jag har väl fungerande fjärrkontroller till både TV-kort och digitalbox så envisas MWC med att jag MÅSTE ha en certifierad fjärrkontroll.

Sammantaget gör dessa problem det omöjligt för mig att samsas med Win 7. Nya datorn står och samlar damm i ett hörn medans jag fortsätter att jobba i XP. Microsoft har inga som helst intressen i att låta användarna styra i Win 7 så som vi kan i XP. Såg en bra sammanfattning i PC För Allas nummer 12: "Microsoft brainwash: Ett medialt försök att övertyga världen om att ett obstinat operativsystem är bättre än ett ödmjukt som försöker att tjäna sin användare, inte sin grundare"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Slutar aldrig att förvånas över gnället på Windows 7.

 

Jag köpte en laptop hösten 2008 men Vindows Vista Buisness installerat och sommaren 2010 köpte jag en Windows 7 Ultimate som jag då installerade på denna. Jag var väldigt nöjd med Vista, som funkade jättebra till allt jag gjorde. Bildhantering och min hantering av film, i de program jag använde, samt experimentering av virtuella installationer av alla tidigare OS som Win 95, Win 98 Win Me och Windows 2000 i VMware Workstation. Nu kör jag allt i Windows 7 och det bara funkar. Har aldrig haft några problem med 7:an på laptopen, den bara går och går till det jag gör, precis som med Vista. Använder XP Pro på 2 andra datorer och dessa funkar lika bra som när de var nya. En är faktiskt 9 år gammal, den köpte jag när XP kom 2001. Inga problem med utforskaren i vare sig Windows 7, som ju funkar lika galant som den i XP.

 

Windows 7 är toppen!:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man öppnar mappar i Win 7 så hamnar dom inte där man vill ha dom som i XP. Mappar med foton öppnas alltid med ikonen "miniatyrer" fast man vill ha dom som "lista".

Jag har inte det problemet på min Windows 7 och jag har olika visning för olika typer av mappar.

 

Det går att ställa in visningen så det alltid visas lika för alla typer av mappar.

Öppna Utforskaren/min dator > gå in på en mapp och ställ in visningsläget > sedan Verktyg > Visning => Så kan du välja att du skall ha samma visning i alla mappar.

 

Använder du biblioteket så kan du ha särskild visning för tex. bilder etc.

Öppna utforskaren/min dator och klicka på hjälp, det kommer fram en annan hjälp om du står i en bildmapp.

 

post-73434-0-75004700-1296473560_thumb.png

 

 

Externa hårddiskar och USB-minnen öppnas aldrig på samma plats som man hade dom senast. Varje gång man ska arbeta med olika mappar och externa hårddiskar så måst man ställa om i mapparna och flytta dom till rätt plats. I XP öppnas allt på samma plats och med samma inställningar som när man stängde dom, varje gång.

 

Jag är inte säker på vad du menar här med att dom aldrig öppnas på samma plats?

Menar du på skrivbordet och samma fönsterstorlek som senast, så gör dom alltid det på min Windows 7.

 

Jag måste säga att i jämförelse med Windows XP så ger Windows 7 en mycket bättre upplevelse och trevligare att använda med mer funktioner för att underlätta, fast man måste förstås sätta sig in i dom olika delarna. Jag antar att det är en smaksak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...