Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

lagligt eller olagligt?


danne the one

Rekommendera Poster

danne the one

Hej!

 

Jag har tänkt att gå in på några hemsidor och där ska jag kopierar deras e-post adress och sen lägger in den på min hemsida. Är det olagligt?

 

Eller måste man ha tillstånd för det av ägeren till adress.

 

enligt mig så tycker jag att man borde få göra det efter som att dem visar sina adress synligt på sin hemsida...

 

vore tacksam om jag fick svar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt att gå in på några hemsidor och där ska jag kopierar deras e-post adress och sen lägger in den på min hemsida. Är det olagligt?

 

Sannolikt tillåtet. Den enda lag det skulle kunna bryta mot är PUL (personuppgiftslagen). Men jag tror inte det, eftersom detta väl är att jämställa med att länka till någons hemsida. Eller? Jag är inte helt säker...

 

enligt mig så tycker jag att man borde få göra det efter som att dem visar sina adress synligt på sin hemsida...

 

Det här resonemanget håller dock inte alls. Av flera skäl, som jag inte orkar gå in på just nu ;-)

 

/Björn G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag har tänkt att gå in på några hemsidor... ...efter som att dem visar sina adress synligt på sin hemsida..."

 

slut citat

 

läsa innantill kanske är en bra metod?

 

sedan när han läst mailaddressen han vill "länka" till på sin sida kan han väl skriva in den i sitt favvo epostprogram och följa upp det med att skriva ett mail med en förfrågan??

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-08-19 02:31:18 av RÖD]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hindrar dig att maila dem och fråga om du får??

 

Jo, det är ju förstås den bästa och enklaste lösningen :-)

 

/Björn G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad det där ett "svar" på mitt inlägg ?

 

lägg märke till ":-)" som finns där för att betona sarkasmen...

 

Jag håller med om att det antagligen är den enklaste och bäste lösningen (om det inte rör sig om enormt många addresser)

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag hade i alla fall blivit sur om jag hade sett folk som länkade min mail utan att fråga ...

 

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

danne the one

det är ganska många adresser som jag ska lägga in på min sida.

 

det skulle ta så lång tid att få svar från alla.

 

jag vill bara veta om det finns någon lag för den här saken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning om det finns reglerat i lagstiftning huruvida du får länka vidare till emailaddresser på din hemsida utan addressaternas vetskap.

 

Kotym är dock att man frågar och använder sitt sunda förnuft. Vad skulle du tycka om massa skräp i din inbox som du inte bett om?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

danne the one

Dem vissar ju sin e-post adress syn på sin hemsida...

 

det kan ju ge lita mycket skräp post.

 

eller har jag fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror väl på hur man ser. Ju mer den exponeras desto mer skräp kan man räkna med.

Vet man att den bara finns på den egna hemsidan så har man ju i alla fall ganska stor koll på den och kan ta bort den om det behövs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en sökning på ordet pul hos aftonbladet. Fe hade inte mycket av intresse, men detta kanske kan vara intressant:

Vad gör jag om jag blir uthängd på nätet?

1. Gör en utskrift av sidan. Skriv ner sökvägen, var man hittar sidan på internet. Detsamma gäller e-post som du upplever som kränkande. Skriv ut brevet på papper och se till att det ligger kvar i din dator.

 

Är du osäker på om uppgifter om dig på nätet är olagliga? Vänd dig till Datainspektionen. De kan ge råd och göra en bedömning om ärendet ska lämnas vidare till polisen. Annars kan du vända dig direkt till polisen.

 

2. Ett telefonnummer eller en adress till en privatperson kan räcka för att det ska bedömas som ett brott mot personuppgiftslagen, PUL.

När det gäller offentliga personer är reglerna inte lika hårda. Att skriva Göran Perssons namn och adress till regeringskansliet på en hemsida är inget brott mot PUL.

Tänk: Kan personen jag skriver om uppleva detta som kränkande? I så fall – låt bli eller kolla med personen i fråga. Om någon invänder mot att du har lagt ut saker om honom eller henne bör du ta bort uppgifterna. Även om du inte anser att de är kränkande.

Kom ihåg – det finns inga privata hemsidor. Du kan aldrig hävda att din sida riktar sig till en liten krets.

Sidan kan ni läsa på http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,15037,00.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...