Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hjälp med datumintervall


Magnificus

Rekommendera Poster

Hej.Jag har en uppgift att lösa i excel som jag går bet på och som jag behöver hjälp med.

Jag behöver prissätta ett hyresintervall för en semesterstuga baserat på olika dygnstaxor beroende på om det är hög eller lågsäsong.

Se bifogat excelblad

Mvh Magnus Björklund

IDG-nöt.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet kan isoleras till att hyresintervallet (avrese-ankomstdatum) är variabler inom intervallet hög- ellerlågsäsong. Funktionen skall returnera antalet högsäsongsnätter i H17 och antalet lågsäsongsnätter i H18. När det väl är klart kan totalpriset beräknas och det fixar jag. /Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Använd följande formel i H17:

=MAX(0;(MIN(F8;E18)-MAX(E8;E17)))

 

För H18 borde det räcka att räkna ut:

=E18-E17-H17

 

Mer om överlappande tidsintervall kan du läsa i mitt inlägg här.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet kan isoleras till att hyresintervallet (avrese-ankomstdatum) är variabler inom intervallet hög- ellerlågsäsong. Funktionen skall returnera antalet högsäsongsnätter i H17 och antalet lågsäsongsnätter i H18. När det väl är klart kan totalpriset beräknas och det fixar jag. /Magnus

 

Redigerat:

Så kan det gå när man inte uppdaterar...

Pejos lösning är givetvis mycket elegantare!

/PB

 

Hej!

 

Sånt här är lite kul.

Det du måste göra är en nästlad OM för att hitta hur många högprisnätter du har (lågprisnätterna är de som ev. blir över...).

Vill bara kolla en sak; styrs högnivåprisperioden av ankomstdatum? Jag har i vart fall utgått från det.

 

Då har du fem fall:

1. Vistelsen ligger helt inom högprisperioden. Antal högprisdagar är avresedatum - ankomstdatum.

2. Vistelsen startar inom högprisperiod och slutar efter högprisperiod. Antal högprisdagar är slutdatum för högprisperiod - ankomstdatum + 1.

3. Vistelsen startar före högprisperiodenoch slutar inom högprisperioden. Antal högprisdagar är avresedatum - startdatum för högprisperiod.

4.Vistelsen startar före och slutar efter högprisperioden. Antal högprisdagar är slutdatum för högprisperiod - startdatum för högprisperiod +1

5. Vistelsen ligger helt utanför högpriperiod. Antal högprisdagar är 0.

 

Jag har uppdaterat din kalkyl och i H20 ser du formeln.

I L20 ser du en metod man kan använda för att testa att man tänkt rätt när man skriver så här logiskt komplicerade formler, formeln returnerar utfallsnummer enligt listan ovan.

I M20 ser du ett alternativt sätt att gå vidare från lösningen i L20.

 

/Pär B

Nattpris.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej igen.

Kanske är detta något för Pejo som redan gjort en övertygande insats för mig men alla med snitsiga lösningar är välkomna.

Detta handlar om när sista dagen för delbetalning skall vara gjord m.a.p. bokningsdatum och ankomstdatum, se bif excelblad

Jag har provat med en "OM"-formel i cell E21 men resultatet blir inte som jag tänkt mig.

 

Mvh Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

När det blir komplexa urval tycker jag det är lättare att slå upp i en tabell än att nästla en massa OM-satser i en formel. Se bifogat ark. bokningsbekräftelse till IDG 110413.xls

 

Eftersom skillnaden mellan bokningsdatum och anmälningsavgift används flera gånger har jag lagt den uträkningen i en egen cell. Denna kan du flytta någon annanstans eller dölja på något vis om du vill (t.ex. vit text). Eller kopiera uträkningen till motsvarande formler istället.

 

Hälsningar

/Johan

 

Tillägg: En tabell är mer överskådlig och gör det möjligt att att på ett ställe göra ändringar som slår på flera formler. Den kan naturligtvis också flyttas eller döljas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Johan.

Tusen tack för ditt snabba (och väl fungerande) svar.

Det var en långt fiffigare lösning än jag hade tänkt mej.

Hälsningar Magnus Björklund

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...