Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kort sökfält i Access 2007


Rolf Tymark

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har ett lite larvigt problem. Jag har skapat en Accessdatabas och använder det i formläge. Men sökfältet (nertill, bredvid postfältet) är så kort att det bara rymmer tre bokstäver (som syns). Det verkar vara kört att förlänga fältet. Har någon något tips. Är amatör på Access.

 

Rolf Tymark

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

Har du möjlighet att göra en skärmdump? Låter inte som det skall vara omöjligt att lösa men ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att göra en skärmdump? Låter inte som det skall vara omöjligt att lösa men ...

 

Här kommer det en skärmbild. Texten i beskrivningsfältet är kopierad från Word 2007.

Detta fält är ett memofält. Det är nog maximalt stort, vilket kanske är problemet? Kanske Access inte orkar med ett för långt memofält om man har flera hundra poster?

 

Lustigt nog kan jag söka begrepp som är högst fyra bokstäver långa, men inte längre. Det gör ju databasen oanvändbar för mig!

 

Jag ska kanske tillägga att jag har Windows 7 och 8GB RAM.

 

Jag har en bokkatalog på ca 450 s., skriven i Word med en massa formattering.

Den ville jag kopiera över till Accessdatabasregistret till ett par hundra poster som utgör numren på mina bokhyllor.

 

Men vitsen med detta är ju att jag ska kunna söka reda på en bok och det kan jag inte nu!

 

Skulle verkligen uppskatta ett tips, eftersom jag har lagt ner ett års arbete på bokkatalogen. Jag behöver inga krångliga relationer, bara ett rakt register.

 

Tillägg: Jag såg att min databas ursprungligen var en Access 2003-bas. När jag konverterade till 2007, gick det att söka, men problemet med kort säkfält kvarstår.

post-18064-0-51392500-1296354291_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar bort vänsterkolumnen får du ett bredare sökfält då? eftersom rulllisten i botten är så bred så skulle jag testa att anpassa formuläret till skärmbredden eller mindre, kanske även sätta en statisk bredd på formuläret om inget annan funkar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

Hmm. Som jag kan se så är det ett automatiskt genererat sökfält. Precis som Ech skriver har problemet troligen att göra med att ditt formulär är väldigt brett. Rullisten tar plats för sökfältet.

 

Prova att skapa ett eget sökfält i formuläret, t.ex. genom att skapa ett formulärhuvud. Hittar du ingen lösning kan jag säker kolla mer på detta om du mailar din fil. Ditt jobb som du lagt ned kommer med stor sannolikhet inte att var förgäves.

 

// Cege

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...