Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

cpu usage 100% , svchost 50% ...hjälp!


tony_97

Rekommendera Poster

tja, har ett litet problem när jag startar datorn så går cpu usage upp till 100% idle , och då ser man att det e svchost.exe som tar runt 50% . Har sökt efter virus inga funna , detta gör det väldigt svårt om man ska spela då det laggar nonstop! Har ni några tips eller nått så svara gärna // tony :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svchost.exe kan man ju ha en hel hög startade på en gång, och det är omöjligt (min erfarenhet) att på rak arm säga vilket program eller vilken tjänst, process som är den bakomliggande orsaken. En kompis hade samma symptom för ett tag sedan och jag avinstallerade en hel hög med skräpprogram som han inte använde längre, och till slut fungerade den bra.

 

Så testa helt enkelt med att stänga av tjänster och program i omvänd kronologisk ordning mot vilken de har installerats/startats. Om du vet när den började bete sig segt kanske du kan ana vad som har orsakat det.

 

Lycka till!

 

// Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Process Explorer är ett program som du kan hämta från Microsoft.

http://technet.micro...s/bb896653.aspx

 

Det hjälper dig att bl.a. lista vilka dll processer som är knutna till just den svchost.exe som tar upp din cpu-användning. Fast det kräver en del kunskap att förstå vad olika processer är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svchost.exe kan man ju ha en hel hög startade på en gång, och det är omöjligt (min erfarenhet) att på rak arm säga vilket program eller vilken tjänst, process som är den bakomliggande orsaken. En kompis hade samma symptom för ett tag sedan och jag avinstallerade en hel hög med skräpprogram som han inte använde längre, och till slut fungerade den bra.

 

Så testa helt enkelt med att stänga av tjänster och program i omvänd kronologisk ordning mot vilken de har installerats/startats. Om du vet när den började bete sig segt kanske du kan ana vad som har orsakat det.

 

Lycka till!

 

// Dick

 

ONej! Där har du allt lite fel..

 

Starta en kommadotolk (cmd.exe) och skriv: tasklist /svc tryck enter..

Då ser du i klartext vilka processer som körs i varje Svchost

 

B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma symptom som jag fick när jag provade Comodo memory Firewall en gång, kommer jag ihåg rätt så buggade den med Java. Tredjepartsprogram gillar inte varann alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...