Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Installera windows 7 på ny dator

it04-22

Recommended Posts

Någon som vet om jag måste göra något specielllt om jag ska installera windows 7 på nytt? Om jag köper ett nytt moderkort och vill installera om windows 7 på den nya datorn kan jag då göra det utan att få problem eller kommer jag få "problem med oäkta windows"?

Jag har köpt ett windows 7 home premium för 1600kr på dustin home.

Eftersom man endast får göra en enda installation från skivan så undrar jag om jag måste "ta bort" den tidigare installationen på något sätt?

Försökte fråga microsoft men det kostade tydligen 600kr med ett supportärende då jag inte var hemma och hade tillgång till mitt "id-nummer". haha

Vet du om du har köpt en OEM-licens (för datorbyggare), en uppgraderingslicens eller en full-licens?

Med det priset borde det vara en full-licens men jag frågar för säkerhets skull, särskilt som du skriver något om att man bara får göra en installation från skivan.

Tveksamt om du har lyckats att köpa en Windows OEM-licens i lösvikt så att säga.

Windows OEM-licenser får bara säljas tillsammans med en ny dator och när den aktiveras så blir den låst till just den datorn (moderkortet) och får och går inte att flytta till en annan dator sedan.

http://www.microsoft...se/buy/oem.mspx

Dessutom gäller inte Windows support från Microsoft, utan från datorbyggaren. http://support.micro...spx?pr=oemphone

Är det denna du avser för 1695 kr? http://www.dustinhom...5010331081.aspx

Då är detta en fullversion (Retail), men får bara installeras på en dator (din) åt gången.

Behöver du byta moderkort eller kassera datorn och köpa en ny, så kan du använda denna licens att göra installationen med. Samt Windows support från MS.

Eftersom man endast får göra en enda installation från skivan så undrar jag om jag måste "ta bort" den tidigare installationen på något sätt?

Förutom dom andra inläggen, så tas din tidigare installation bort, när du installerar din nya kopia, så du behöver inte "ta bort" något på egen hand.

Ursäkta, blev lite snålt med information. Jag har alltså köpt en full version (retail) som ni listade ut.

Men eftersom jag installerar Windows på en ny dator med nytt moderkort så finns ju egentligen den gamla installationen kvar. Behöver jag inte ta bort den på något sätt?

Försökte låna ut skivan till en vän (innan jag visste att jag bara fick göra en installation) och då kunde ju inte han göra en ny installation. Håller de koll på ip-adress eller hur ser de att det redan finns installewrat på en dator?

Trodde en full version gav mig rätt att installera på alla datorer i mitt hem åtminstone men det gjorde det tydligen inte. Det var hemskt dyrt för en enda dator. Det var sista gången jag köpte en sån dyr version. Men det är ju en annan diskussion :)

En full-licens (retail) kan aktiveras på en dator åt gången. När du köper en ny dator kan du installera och aktivera med samma licens igen men då måste du sluta använda den gamla datorn. De flesta köper ju en dator där Windows ingår (dvs en OEM-licens) och om de sedan vill ha en nyare version av Windows köper de en uppgraderingslicens av Windows, dvs det är rätt få som köper full-licenser. Det finns väl särskilda familjelicenser som omfattar tre datorer också.

Programmet som aktiverar Windows och håller koll på licenser gör ett "fingeravtryck" av datorn som lagras ihop med licensnyckeln hos Microsoft.

Ursäkta, blev lite snålt med information. Jag har alltså köpt en full version (retail) som ni listade ut.

Men eftersom jag installerar Windows på en ny dator med nytt moderkort så finns ju egentligen den gamla installationen kvar. Behöver jag inte ta bort den på något sätt?

Försökte låna ut skivan till en vän (innan jag visste att jag bara fick göra en installation) och då kunde ju inte han göra en ny installation. Håller de koll på ip-adress eller hur ser de att det redan finns installewrat på en dator?

Trodde en full version gav mig rätt att installera på alla datorer i mitt hem åtminstone men det gjorde det tydligen inte. Det var hemskt dyrt för en enda dator. Det var sista gången jag köpte en sån dyr version. Men det är ju en annan diskussion :)

Som jag nämnde i mitt förra inlägg, så skrivs den gamla versionen över som standard.

En fullversion ger tyvärr bara tillåtelse till en installation på en dator i taget.

Ja, det är tyvärr ganska dyrt med dessa fullversioner.

Microsoft har ju i princip monopol på detta, så dom har lärt sig att ta betalt.

Visst finns andra operativ, men det är en annan historia.

Direkt efter en installation, så måste man aktivera sitt operativ, då kollas första gången att man verkligen har en äkta version, men sedan måste man också ladda ner en speciell valideringsfil från Microsoft, som "går igenom din dator", och ser hur det ser ut med operativet.

Och genom att godkänna installationen av operativet, så godkänner du samtidigt att Microsofts servrar får gå in i just din dator och kolla detta.

Sedan görs också kontroller som bestämmer att du bara kan aktivera din version ett visst antal gånger, du kan alltså bara installera om samma version ett visst antal gånger, sedan kan du inte aktivera via nätet längre.

Sedan görs också kontroller som bestämmer att du bara kan aktivera din version ett visst antal gånger, du kan alltså bara installera om samma version ett visst antal gånger, sedan kan du inte aktivera via nätet längre.

Det är riktigt. Så om du byter moderkort eller dator ofta och kommer upp i max antal, tror det är 10 aktiveringar på en del utgåvor (på den jag kör, Windows 7 Ultimate är det 10 st.) så finns det ändå lösningar.

Man får kontakta Microsoft och beskriva varför man behöver aktivera Windows 7 ytterligare gånger, så skall man enligt dom uppgifter jag fått, kunna få flera aktiveringar.

Aha då förstår jag lite mer. Så det enda jag behöver göra är att aktivera den nya installationen så anses den gamla installationen som "oäkta Windows" sen om jag drar igång den igen efter en tid?

Okej så det var egentligen dumt att köpa en full licens inser jag nu. Jag levde i tron om att jag fick installera en full version hur många gånger jag ville haha, herre min skapare vad naivt! Borde ju ha läst på lite bättre. Men men, jag får stå mitt kast :)

Tack för hjälpen!

Aha då förstår jag lite mer. Så det enda jag behöver göra är att aktivera den nya installationen så anses den gamla installationen som "oäkta Windows" sen om jag drar igång den igen efter en tid?

Japp

Kom på en sak till ang. aktivering. Har man installerat sin Windows utgåva på en dator och aktiverat denna, så blir det inte en ny aktivering bara för att man gör en ominstallation på samma dator, förutsatt att moderkortet inte är bytt.

Då skall den redan vara aktiverad.

Ja så har jag uppfattat det hela i varje fall, men någon annan vet kanske bättre besked?

[Edit] Fullversion (Retail) snackar vi alltså om.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...