Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Videokamera till projektor


hostname81

Rekommendera Poster

Hej, det är en grupp i vår fotbollsklubb som idag skall se på en film de har på en videokamera. De frågade om jag kunde hjälpa dem igår kväll med att koppla in denna till projektorn vi har i klubbstugan. Kameran var av äldre modell och hade inte som många nyare digitala kameror hdmi, usb eller så. Den hade en s-video. Den kabel som fanns tillgänglig kopplades in i s-video uttaget i kameran och sedan i andra änden av kabeln fanns 3 RCA kontakter (Gul, Röd och Vit). Jag fick bild när den röda kontakten kopplades in i s-video kontakten (gul) på projektorn men bilden var inte i färg och ingen ljud gick att få fram i sorround högtalarna. De övriga två kontakterna kopplade jag i ljud ingångarna.

 

Jag är ganska säker på att det har att göra med/beror på att det är en gammal kamera eller har jag fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

röd+vit = ljud, stereo

gul = komposit

 

s-video delar bilden i krominans och luminans över två ledare. med komposit/RCA har du bara en ledare och bara ena av dessa delar kommer fram vilket ger den svartvita bilden.

 

Så - antingen skaffar du dig en signalomvandlare som sätter ihop de två signalerna till en eller så tittar du efter om inte projektorn har en s-video-ingång. Det senare vore det bästa, ger absolut en bättre bild än det förra.

 

Vet inte om denna fungerar

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53269847

men kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, det är en grupp i vår fotbollsklubb som idag skall se på en film de har på en videokamera. De frågade om jag kunde hjälpa dem igår kväll med att koppla in denna till projektorn vi har i klubbstugan. Kameran var av äldre modell och hade inte som många nyare digitala kameror hdmi, usb eller så. Den hade en s-video. Den kabel som fanns tillgänglig kopplades in i s-video uttaget i kameran och sedan i andra änden av kabeln fanns 3 RCA kontakter (Gul, Röd och Vit). Jag fick bild när den röda kontakten kopplades in i s-video kontakten (gul) på projektorn men bilden var inte i färg och ingen ljud gick att få fram i sorround högtalarna. De övriga två kontakterna kopplade jag i ljud ingångarna.

 

Jag är ganska säker på att det har att göra med/beror på att det är en gammal kamera eller har jag fel.

 

Videokameran har sannolikt även en A/V-out. På en del kameror är den en RCA-kontakt, på en del en 3 mm plugg, likt hörlursplugg, vilket kräver den specialkabel som följde med kameran (ljud och bild i samma kontakt). Är det RCA är det bara att plugga in i projektorn i gul kontakt och ljudet i vit+röd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...