Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan en lampa lukta


glidan

Rekommendera Poster

Min sambo säger att hennes nya lågenergilampa luktar illa (det är inte bakelit).Hon måste ha minst 40W glöd,Nu kan hon inte läsa i 7W lågenergi samt att den luktar?Jag känner inget o jag har bytt lampa.Det är sockel E14 jag hittar ej mer än 7W med E14.Jag försöker förbereda mig för mörkret efter 2014.Detta var 2 frågor 7W lågenergi hur mycket är det jämfört med glöd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en 11W lågenergilampa med E14 men med en stor "klump" närmast sockeln om det fungerar: http://www.bygghemma.se/inomhus/el-och-belysning/belysningstillbehor/ljuskallor/lagenergilampa-spiral-e14-11w/p-164244-164244

Jag känner inte till butiken, men det innebär att det finns i alla fall.

 

Prisjakt har åtminstone en med annat utseende: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=529026

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

En lågenergilampa innehåller elektronik bl.a. ett litet kretskort och det kan vara därifrån som lukten kommer när den värms upp.

Misstänker du att det är något fel på lampan skall den kasseras - till återvinningen i farligt avfall, eftersom den innehåller kvicksilver.

 

Tappar man en sådan varm lågenergilampa i golvet så den går sönder, så gäller det att vädra, utrymma rummet och stänga dörrar till det rummet och fundera på nästa steg. Eftersom den innehåller kvicksilver, så blir det inte lätt att få upp allt det.

 

Använd inte dammsugare eftersom den värmer upp och finfördelar kvicksilvret ännu mer och sprider ut detta i rummet, som man då kan andas in.

Det gäller olika städ-rekommendationer för kall och varm lampa....

 

Här kan du läsa en intressant artikel och hur man "städar" av Jörgen Städje: Lågenergilampans innersta hemligheter

 

Personligen tycker jag att det är fantastiskt dåligt av myndigheterna att tvinga på oss denna typ av lågenergilampor.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, lampor kan lukta. Jag tycker mig kring en del lågenergilampor känna en liten doft av ozon...

 

Som fiskaren säger, när elektronik och material blir varmt kan det lukta men i mitt stilla sinne anser jag att vare sig ozon eller annan lukt ska sippra ut.

 

Lampor - det finns idag tre typer

1: De vi kalla lågenergi, dvs kompakta lysrörslampor. Dessa finns i alla olika utseenden och har olika uppstartstider och färgtoner. Olika modeller är olika bra...

2: Halogen. Mycket lika glödlampor i ljus, drar kanske 70% av en glödlampas effekt men blir mycket varma. Bra alternativ i takkronor eller på toaletten.

3: Diodlampor. Kommer men det är lite av en chansning att köpa en. Fungerar definitivt som stöd/dekorationsbelysning.

 

I detta fallet kanske en halogenlampa kan vara ett alternativ men beakta, den blir väldigt varm. Eller kanske hitta annan modell av lågenergilampa med annan färgton. Eller köpa ny armatur som klarar E27-sockel.

 

På Clas Ohlson hittar jag max 8 W på E14 och då enbart med "öppna" lampor, dvs där lysrören är utan kåpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hakar på Monshi lite.

 

Jag har faktiskt (är också lite anti till glödlampsförbudet) skaffat några diodlampor för "läsbelysning". Då till armaturer anpassade för dessa led. Alltså där armaturen från början varit avsedd för sk. spotlight.

 

Högt pris - ja, än så länge.

Konstigt ljus(färg) - ja det kan man få tycka.

Ljusstyrkan (ja, det finns olika sätt att mäta men..) - Okej, om man kan rikta ljuset exakt till sin bok.

 

Den stora fördelen är att lampan inte blir varm(het) vilket jag anser vara en fördel när sänglampan i barnens rum är så placerade att den skulle kunna peka rakt ner i kudden, täcket, gosedjuren osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är mönsterkortet tillverkat av billigare material tex. fenolplast/papper, som det ser ut att vara på bilden i artikellänken i mitt tidigare inlägg, så luktar dessa kort redan från början. Konstruktionen på inkapslingen av kortet är inte den bästa och vid uppvärmning så kan en lukt komma ut.

Det kan också tyda på att något i elektroniken är på väg att ge upp, så det utvecklas extra värme på ett visst ställe.

 

Annars inom vanliga elektronikproduktionen används Fr4 glasfiber/epoxy RoHS compliant mönsterkort och dessa luktar inte alls. Och ett sådant är det inte på den bilden.

 

Det är just användningen av lågenergilampor med kvicksilver jag vänder mig emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...