Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel på Windows 2003 server


Poker

Rekommendera Poster

Bortse från tidigare tråd tack!

 

Företaget här har en windows 2003 server std edition.

Servern har betett sig underligt med att det ibland inte har gått att logga in sig via RDP, mappningen försvunnit när man försökt komma in på diskar via lokala datorn via ethernet.

Det har även förekommit andra saker som kanske kan relateras till servern.

 

Till saken hör att företagets ägare tillika ”serveradmin” inte kommer in med det lösenord han t.o.m. skrivit upp på en lapp.

Jag som tidigare hade hand om servern har tyvärr dåliga kunskaper då jag inte är MCITP eller liknande för att kunna lösa detta problem.

 

Det jag upptäckt via ERD C 2007 är att på C bara fanns 6MB, nu finns 1GB då jag rensat.

En fil verkar saknas eller vara korrupt, vilken det är framgår inte.

 

Frågan är varför administrator lösenordet fungerade men inte nu, varför servern gör systemet segt, dvs att andra datorer får bl.a. ett segare internet och varför mappningen inte fungerar men en omstart på servern så fungerar det.

 

Hur bör man göra i mitt fall för att i första och viktigaste steget att komma in via kontot ”administrator” ?

 

Det sista vi vill göra är att installera om servern då det tar för mycket tid i anspråk.

Vad bör jag titta efter via ERD C 2007?

 

Det går INTE av logiska skäl att återställa lösenordet via ERD C 2007, det är inte möjligt då en server har för hög säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget illa menat.. men...

 

Hur mycket har serverproblemet kostat företaget???

 

Jag tror att detta är ett av alla de fall där snålhet bedrar visheten.. och att ni skulle anlitat en kompetent tekniker för länge sedan!

 

Detta då det är uppenbart att ni inte kan hantera situationen.. och inte har tillräckligt kompetens för att hantera server 2003..

 

Ni lär tjäna in teknikerns kostnad relativt snart.. jämfört med att vänta och inte komma någonstans..

 

Det är iallafall mitt råd! Även om det känns lite "elakt" att påpeka detta, så måste iallafall någon framföra detta budskap!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...