Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CPU 100°c och fläkt på 100% ! hjälp snarast


putifar

Rekommendera Poster

Hej skriver detta fort för att stänga av datorn fortast möjligt!

det började med att datorn blev överhettad väldigt lätt och jag visste att cpufläkten var lite smutsig, damsög osv men kunde inte komma åt de där stålgrejerna ( mellan fläkten och cpu) Idag bestämde jag mig för att de skulle gå och gjorde rent, mycket damm och jag tänkte att jag inte skulle höra fläktarna gå på högvarv och att datorn hänger sig.

så såg att de var som tandkräm på själva cpu'n (kylpasta?)Jag tog inte bort någon pasta utan lät den vara kvar för att det fungerade ju bra innan.

Ska jag göra rent CPU'n och smeta på ny pasta? kan det va det? Ska den vara torr eller altid fuktig?

Isåfall åker jag in till stan imorgon och köper. men väntar på svar först.

 

 

cpu kanske inte är 100°C utan växlar mellan 60-80 (kanske 90).

(kollat med programmet "speedFan" mäven kollat i bios)

 

Datorn jag har är en fujitsu siemens scaleo p.

Som sagt, datorn gjorde inte såhär innan och jag vet inte vad jag ska göra för att få ner CPU tempen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så enkelt att du inte monterat fläkten ordentligt. Men det skadar nog inte att byta kylpasta.

 

Fast jag tror du måste använda någon typ av rengöringssprit för att få bort det. Fast det gjorde inte jag när jag bytte cpu:er. Jag gnuggade bara ordentligt. Datorerna verkar fungera fint trots allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar bra med isopropanol eller kemiskt ren bensin och den kan du hitta på nästan vilken affär som helst.

Samt tops eller en bit tyg. All gammal pasta skall bort.

Se till att du inte får kylpastan "runt i kring" på övriga komponenter eller där den inte skall vara.

 

Strömmen urkopplad från vägguttaget.

 

Nya kylpastan skall läggas på i ett väldigt tunt lager, det är luftspalterna mellan processorkroppens kylplatta och kylarens dito som skall fyllas med pasta.

Kylpastan har dålig värmeöverförings-förmåga, men avsevärt bättre än luft.

 

Finns nästan lika många åsikter om vilken appliceringsmetod som är bäst, som det finns kylpastor..

Video: Olika metoder att applicera kylpasta

 

Kontrollera noga att kylaren verkligen monteras korrekt och har kontakt mellan kylplattan och processorns kylplatta.

 

Använd tryckluft på burk, istället för dammsugning för att minimera skador.

Dammet som du blåser iväg från fläktar och kylflänsar och som hamnar utanför datorn, kan du sedan dammsuga upp när du är klar och satt ihop allting.

Kolla också fläktfinterna i chassit.

Tänk på att skydda elektroniken mot ESDskador.

 

Men om det helt plötsligt börjat med temperaturstegring, så låter det nästan som något annat?

Eller gjorde du något med datorn, skruvat eller så i den innan detta hände?

Har du lossat på kylaren och efter det så började problemen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläkten satt ihop med Kylaren och va tvungen att ta bort båda för att få dem isär.

 

 

Har du lossat på kylaren och efter det så började problemen?

 

Ja, jag åker in till stan nu och köper kylpasta eftersom jag själv tror att det kan vara problemet, och det kan ju inte skada :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tog bort den gamla pastan och smeta på Artic Silver 5, nu spinner den som en katt!

CPU ligger på stadiga 40 grader.

Tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...