Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klona hårddisken, får felmeddelande ... ?


ferdi_k

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag sitter med Windows 7 Enterprice 32bit, har två datorer (bärbara) ena är Intel o den andra AMD.

Jag klonade hårddisken med (Clonezilla live) på den som var Intel igårnatt det tog ca. 4 timmar, men när jag skulle återställa den ISO fil som jag hade precis skapat från min Intel data till min AMD så dök det upp ett ERROR meddelande se bilden:

post-69078-0-78696400-1295983951_thumb.jpg

Någon som vet vad felet kan vara?

 

Tackar!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju inte jag kunnig på Clonezilla men det finns ju kanske en ledtråd i din bild: Är disken tillräckligt stor på AMD-datorn?

 

Medger licensen av Windows 7 Enterprise detta förfarande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet är att destinationshårddisken är mindre än orginalet. En klon av Windows från en Intel-dator kommer inte att fungera på en AMD-dator utan reparation, då drivrutinerna får AMD hårdvaran saknas. För att kloning skall fungera direkt måste datorerna ha indentisk hårdvara.

 

Om licensen är en OEM-licens så är det inte tillåtet att klona till en annan dator. Att göra en klon för backup är tillåtet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju inte jag kunnig på Clonezilla men det finns ju kanske en ledtråd i din bild: Är disken tillräckligt stor på AMD-datorn?

 

Medger licensen av Windows 7 Enterprise detta förfarande?

 

Alltså, på Intel datorns hdd är 159 Gig stor medan AMD är endast 120 Gig, men själva windows eller där allla filer ligger dvs C: är endast 70Gig använd, så med andra ord de borde få på plats där eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clonzilla gör en avbild av hela hårddisken inte en enskild partition. Hur stor del av hårddisken, som är utnyttjat spelar ingen roll, då partitionstabellen från en disk på 159 GB inte passar på en disk som är 120GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clonzilla gör en avbild av hela hårddisken inte en enskild partition. Hur stor del av hårddisken, som är utnyttjat spelar ingen roll, då partitionstabellen från en disk på 159 GB inte passar på en disk som är 120GB.

jaha det viste man ju inte! men går det att bara avbilda en viss partition ? med Clonezilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha det viste man ju inte! men går det att bara avbilda en viss partition ? med Clonezilla

Men vad är vitsen med det?

Varför inte installera operativet från skivan?

Se inlägg #3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha det viste man ju inte! men går det att bara avbilda en viss partition ? med Clonezilla

 

Easeus partition master free kan göra vad du vill. Easeus partition master. Men som fagerja redan sagt kommer det inte att fungera om du använder den avbildade partitionen i AMD datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad är vitsen med det?

Varför inte installera operativet från skivan?

Se inlägg #3

 

det finns ingen vits utan problemet är att jag har inte cd skivan kavr längre.

På Intel datorn går inte att använda CD utan bara USB för den e så pass liten (13 tum) medan på

AMD datorn så kan jag använda CD fast jag har inte nån Windows 7 Enterprice skiva ....

när man köpte datorerna så följde inte med nån skiva därför tänkte jag klona hddn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Easeus partition master free kan göra vad du vill. Easeus partition master. Men som fagerja redan sagt kommer det inte att fungera om du använder den avbildade partitionen i AMD datorn.

 

jaa precis, men jag menar nån Linux Live Distrubtion som skulle kunna göra jobbet utan jag skall behöva installera något på datorn ..... finns det något mer förutom Clonezilla ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns ingen vits utan problemet är att jag har inte cd skivan kavr längre.

På Intel datorn går inte att använda CD utan bara USB för den e så pass liten (13 tum) medan på

AMD datorn så kan jag använda CD fast jag har inte nån Windows 7 Enterprice skiva ....

när man köpte datorerna så följde inte med nån skiva därför tänkte jag klona hddn.

Om en dator levereras med färdiginstallerad Windows är det troligen en OEM-licens av Windows och en sådan gäller inte när man flyttar den till en annan dator.

 

Som andra har försökt ta upp i tråden: I en Windows-installation ingår drivrutiner för just den hårdvaran som finns i datorn, t ex för just det moderkortet och processorn. Om man flyttar en färdig Windows-installation från en dator till en annan är det inte säkert att Windows kan starta sedan därför att det saknas drivrutiner för hårdvaran i den nya datorn och det startas drivrutiner som inte längre hittar sin hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaa precis, men jag menar nån Linux Live Distrubtion som skulle kunna göra jobbet utan jag skall behöva installera något på datorn ..... finns det något mer förutom Clonezilla ??

 

I alla Linux-distributioner ingår dd, som kan kopiera allt från en hårddisk. Från en enskild byte till hela disken. Programmet kan både råläsa och råskriva d.v.s. oberoende av filsystem. Det är ett CLI-program och man måste vara mycket noggrann med att ange rätta värden för parametrarna, speciellt för of, som anger vart programmet skall skriva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...