Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fujitsu-Siemens Recovery, hjälp!


lehar001

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Jag har en 1,5 år gammal AMILO Notebook Pa 3553 som börjar bli riktigt hängig. Därför skulle jag vilja göra en systemåterställning.

 

När man startar den här datorn så öppnas automatiskt ett program som heter "Fujitsu-Siemens Computers Recovery" där det står att jag själv ska skapa mina recovery DVD:er. Självklart tänkte jag, plockade fram mina DVD+R skivor. Det fungerade inte av någon anledning. Efter ett par försök struntade jag i det och sköt det på framtiden. Dumt av mig, jag vet.

Nu startar inte ens programmet som det ska. Man kan heller inte gå in på den hemsida som man hänvisas till i programmets startvy (www.fujitsu-siemens.com/recovery).

 

 

Mina frågor är:

1. Behöver jag dessa DVD:er?

2. Kan jag någonstans ladda ned innehållet till dessa DVD:er så att jag kan bränna dem?

 

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Först och främst, det finns inga sidor längre som är kopplade till Fujitsu-Siemens. Siemens lämnade samarbetet med Fujitsu för några år sedan. Därefter ändrade Fujitsu om sina servrar och namnbyte tillbaka till Fujitsu skedde.

 

Jag har själv en Pa3553 (skriver detta svar på den) (det finns ett antal olika versioner av denna modell) och jag skapade mina återställningsskivor utan problem. Du behöver 3 stycken DVD för att utföra denna åtgärd.

 

1. Ja, du behöver DVD-skivorna om du vill återställa din dator med Vistalicensen du fick med datorköpet om hårddisken kraschar och du behöver byta ut den.

 

2. Nej, du kan inte ladda ner något innehåll från DVD-skivorna förutom drivrutiner och några mjukvaror till datorn (Launch Manager för F-knapparna och Synaptics för musplattan).

Gå in på nedanstående länk, välj modell och sedan vilket OS du använder (i ditt fall är det Vista).

Du får upp drivrutiner och mjukvaror som passar till din datormodell. Än mer exakt får du om du istället för modellnamn matar in ditt serienummer på datorn i sökfältet för detta. Då får du upp allt som hör till just din dator.

 

http://support.ts.fujitsu.com/se/support/downloads.html

 

Behöver du återställningsskivor kan du köpa dem från Fujitsu. Hur mycket de kostar känner jag inte till men du kan alltid fråga supporten. De är snabba med svar dessutom.

 

Vad du också kan göra är att återställa datorn från hårddisken. Har du inte gjort om partitionerna på din dator har du kvar en dold partition med hela installationen. Den kan du kopiera med specialprogram om du vill.

 

Vad du också kan göra är att du återställer datorn från denna partition. Har du inte skapat återställningsskivor (du kan bara göra detta EN gång) kan du skapa dem om du återställer datorn. Den erfarenhet jag har är att datorn lagrar uppgiften om du har skapat återställningsskivor även på den dolda partitionen. Har du inte gjort skivorna kommer du att kunna skapa återställningsskivor efter att du återställt datorn.

 

För din dator (d.v.s. alla Pa3533-modeller) skall du, när datorn håller på att starta upp, trycka på knappen F8 upprepade gånger tills dess att du får upp startalternativen.

Där väljer du avancerade alternativ och sedan Fujitsu-Siemens Recover/Factory Reset.

 

Du väljer att återställa från hårddisken och sedan körs allt igenom på din dator. Notera att allt du sparat kommer att gå förlorat när du gör detta så spara allt på en extern disk innan du börjar.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...