Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hämta data från annat kalkylblad


vimpan

Rekommendera Poster

Hej,

Jag använder en enkel fakturamall i excel med en funktion jag tidigare fått hjälp med här den sparar adressuppgifter i en annan excelbok via en VBAgrej.

Som ni kanske förstår så är jag helt tappat vad gäller sånt här, så om du känner för att tipsa tänk på att min excelkunskap är relativt LÅG.

 

Till mitt problem;

Jag vill nu vid en ny faktura kunna skriva exempelvis kundens namn, och sen ska adress och postadress ploppa upp automatiskt. Dessa uppgifter ska presenteras i tre rader i en kolumn och i filen de ska hämtas ifrån är de presenterade som en rad.

 

Har som sagt ingen aning om hur jag ska lösa detta!

 

Tacksam för all hjälp,

Jimmy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annat blad i samma bok?

en enkel LETARAD löser det nog för dig (eller VTSÖK om du har Excel 2010)

=letarad(A2;Blad2!A:G;3;FALSKT)

typ

där A2 är värdet som du ska söka efter i kolumn A på blad2 och du vill hämta värdet i tredje kolumnen i referensen till blad2, dvs kolumn C.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annat blad i samma bok?

en enkel LETARAD löser det nog för dig (eller VTSÖK om du har Excel 2010)

=letarad(A2;Blad2!A:G;3;FALSKT)

typ

där A2 är värdet som du ska söka efter i kolumn A på blad2 och du vill hämta värdet i tredje kolumnen i referensen till blad2, dvs kolumn C.

 

Problemet är att det ligger i en annan bok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma grundformel, dvs LETARAD, men då måste den andra boken vara öppen för att den ska fungera.

 

Ett sätt runt detta är att länka in hela listorna i den andra boken...

 

Du borde klara av att göra om formeln så den hämta värdena från andra boken... det är bara att peka och klicka :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hej igen,

Jag har nu upptäckt ett problem i filen med kundregistret som jag hämtar från med letarad. Denna nöjer sig alltid med första bästa korrekta som den hittar i registret vilket gör att om en kund flyttar så hämtas fortfarande den gamla adressen.

 

Jag skulle vilja trimma ner registret genom att söka på namnet (kol A) och vid flera identiska radera alla utom den med nyast datum (kol D) som innehåller nollskilda värden för adress (kol B) och Postadress (kol C). 

 

Ideér?

 

Tacksam för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letaerad kräver att det finns en unik nyckel att söka efter. Om nyckeln inte är unik hittar letarad bara första träffen.

 

Det går att söka mer avancerat med PASSA i par med förskjutning, att med förskjutning bygga upp en ny referens för PASSA att söka i, en referens som exkluderar den rad föregående raden passa hittat.

Fast då krävs det lika många rader med passa och förskjutning som du kan förvänta dig träffar. Sekundärt får du hämta de data som Passa hittat och göra en djupare sökning i detta.

 

Förstår du vad jag pratar om? Om inte, skicka upp ett exempelark med vad du har och vad du vill ha så kanske jag kan hitta en väg mellan de två.

Fiktiva data är bäst, inte några företagshemligheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...