Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dålig på kabeldragnig/kabelval till Hemmabio, Dator, Tv, Xbox360


Sabelström

Rekommendera Poster

Nu är det så att jag äger ett Xbox360, en dator, har beställt ett hemmabiosystem och ska köpa en tv, tänkte jag skulle köpa de kablar som behövs när jag köper tvn.

 

Jag har aldrig hållt på med HDMI eller Optiska kablar.

 

Detta är vad jag vill ha ut av det:

Xboxet ska kunna visa HD bild på tvn och 5.1ljud i högtalarna.

Datorn ska kunna visa HD bild på tvn och 5.1ljud i högtalarna.

Tvn ska kunna visa HD bild på och 5.1ljud i högtalarna.

Blueray/Hemmabio ska kunna visa HD bild på tvn och 5.1ljud i högtalarna.

Sen kommer det vara någon kabel från telia med hdkanaler från väggen, vet dock inte vilken utång.

 

Länkar här under de komponenter som ska sammankopplas:

 

LG 55LE550N

Samsung HT-C5500

Gigabyte Radeon HD5850 OC HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB

 

Och ett Xbox360, Dator skärmen är denna om det nu skulle vara till någon användning Samsung SyncMaster P2770H

 

Relevanta utgångar från xboxet bör vara HDMI, Toslink och Komponent.

Relevanta utgångar från datorn/garfikkotret bör vara 2x Toslink, Coaxial, 2x DVI-I, HDMI, Displayport.

Tvns ingångar 4x HDMI, Komponent, Scart (RGB), A/V-ingång (3xRCA), Wireless AV Link Ready, antenn.

Tvns utgångar verkar vara Toslink och Coaxial.

Blueray ingångar Toslink, 2x HDMI.

Blueray utgångar HDMI, Komponent, Videoutgång.

 

Hoppas det finns någon här som är kunnig och kan lösa det. Kan tillägga att kablen från datorn kommer bli en 10m, om man inte sneddar över golvet då räcker 3m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi reda ut denna härva och se vad som blir kvar...

 

1 st hemmabio med 2xHDMI in och 1xtoslink.

 

jag skulle nog koppla, om jag förstått rätt:

Dator -> HDMI -> Hemmabio

Xbox -> HDMI -> Hemmabio

TV -> Toslink -> Hemmabio

Hemmabio -> HDMI -> TV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad blir skillnaden om man kopplar

 

Dator -> HDMI -> Hemmabio

Xbox -> HDMI -> TV

TV -> Toslink -> Hemmabio

Hemmabio -> HDMI -> TV

 

Skulle ljudet funka som det ska ändå, kanske blir en HD box med, men tvn har ju kortläsare så kanske slipper det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplar du HDMI-kablarna via hemmabion tar hemmabion upp ljudet och skickat vidare bilden till TVn.

 

jag är tveksam till om TVn sänder vidare HDMI-ljud via toslink (eller HDMI) till hemmabion om du kopplar XBox direkt till TVn. Det finns ju två HDMI-ingångar på hemmabion, nyttja dem. Bara en toslink så någon annan enhet än TVn kan du inte koppla via toslink till hemmabion.

 

Lägger du till en HD-box får du bestämma dig då hur du vill koppla in det. någon enhet får du koppla in/ut till hemmabion då eller så får du koppla förbi dig den och nöja dig med TVn ljud för den enheten.

 

vad gäller TVn, den har du inte köpt ännu? Hoppas du besökt en TV-butik och tittat på den. jag är mycket tveksam själv till LCD-TV med LED-skena utmed kanten på bildytan. Jag skulle undersöka den mycket noga, samt kolla på nätet, om det inte finns problem som clouding-problem på den exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst mycket om clouding och blacklight bleeding på just 55" så kallad LED på sidor och forum, just denna verkar vara den bästa till ett pris under 17000kr

 

Men har du bättre förslag så lyssnar jag gärna annars är tanken att besöka netonnet i helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge förslag på bättre TV vågar jag mig inte på. Har alldeles för dålig koll på marknaden för det, är inte i köpatagen nu utan är fullt nöjd med den plasma-TV jag har hemma.

nu ska du inte tro att jag förespråkar plasma bara för att jag har en. De två TV-teknikerna har sina fördelar och sina nackdelar..men du kan få en bra plasma på 50-60" för mindre än 17 000 kr.

 

Det är en djungel och jag hoppas du blir nöjd med ditt köp, men köp den inte utan att ha testat den, det är mitt råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi ska ju åka till netonnet, men vet inte om de har någon vidare butik eller om det bara är hämtlager, men det märks. Byter ju upp mig från min tjock 32" så blir nog nöjd i vilket fall. Har inte använt den på länge då jag föredrar att sitta vid min 27" LCD data skärm i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till som sagt. Sedan finns ju alltid denna trygghet:

Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 kalenderdagar från det att du tagit emot varan. För att utnyttja ångerrätten ska produkten vara i väsentligen oförändrat skick, dvs. ej förstörd eller skadad, och skickas/lämnas tillbaka till oss tillsammans med den ursprungliga produktförpackningen. Returnera varan i den ursprungliga produktförpackningen med det specialgjorda inneremballaget. Vid retur via Posten skall ett transportemballage användas. Varan ska vara komplett, vilket innebär att alla tillbehör såsom fjärrkontroll, bruksanvisning, batterier m.m. ska gå med i returen.

och sanningen är ju enkel - ens egna TV är den bästa som finns.

En annan sanning är att det är först i hemmamiljö man kan se om TVn verkligen fungerar som den ska. Den ljusmiljö som finns i butiker liknar inte alls den som finns i hemmiljön.

 

Fast vem orkar släpa en 55" TV fram och tillbaka till butik? Är ju inte det lättaste att transportera en sådan pjäs.

 

ed: oops. hittar

http://reviews.cnet.com/flat-panel-tvs/lg-55le5500/4505-6482_7-34027029.html?tag=content;get-selector

var väl rätt TV?

mmmh.

Hoppas jag inte sätter dig i alltför stora bryderier om ditt TV-köp men det är mycket pengar (tycker jag) så köpet bör vara genomtänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte samma LG 55LE550N & LG 55LE5500 är olika 55LE550N är bättre, kommer dock inte ihåg nu vad det var. Sen vet jag ju att ljudet i den är dåligt och det kommer aldrig användas lika så brukar nätverks sakerna funka sådär med men dom två sakerna gäller alla i denna prisklass lika så clauding och blacklightbleeding går visst inte komma ifrån, det är typ bara mer eller mindre sen ingår ju tur med att få en bra tv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...