Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatering av C


HUP151

Rekommendera Poster

funderar på uppfräscha upp C-partitionen ( har även D som logisk och E och F som primära). följer dagens Windows-Nytt med instruktion för formatering i Windows 7. när jag fått upp diskhantering och ska välja C med högerklickning så går det inte att komma åt "formatera" men däremot om jag högerklickar på D,E och F så lyser fältet Formatera upp. varför går det inte att komma åt C på samma sätt? om jag helt sonika sätter in originalskivan och försöker göra nyinstallation formateras det inte då automatiskt vid installationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte formatera om systempartitionen under tiden systemet körs. Som att såga av grenen man sitter på.

 

Startar du upp installationskskivan kan du välja att formatera om.

 

Se bara till att spara undan allt du vill spara. Lätta att missa exempelvis Epost och andra programs (som Picasa) data som ligger under Application Data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thanks - märkligt då att att utmärkta "Windowsnytt" 110125 föreslår den metod jag var inne på - har formaterat tidigare W98 2nd bl a med hjälp av startdiskett och även XP på min reservmaskin men aldrig Vistan. enda jag är lite fundersam över är hur jag sparar eposten i Vistan men det går säkert att spåra upp nånstans i Forumet - hoppas jag. Program jag vill ha kvar brukar jag spara på annan partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där "WindowsNytt" verkar inte vara någon pålitlig källa..

 

Det verkar mer som nybörjare på datorer sitter och "tipsar" varandra.. Verkar inte ha någon windowskompetens överhuvudtaget.. Mitt råd är att undvika deras råd!

 

E-posten hanterar du som alla andra program..

 

I Menyn arkiv brukar det finnas en "Import och export" funktion

Använd den för att exportera din inbox med undermappar till en fil, som du lagrar på annan enhet.

 

Sedan importerar du den filen när du installerat om..

 

Gör detsamma med din webbläsare: Exportera dina favoriter och cookies till fil, som du sedan importerar!

 

Med "Program jag vill ha kvar brukar jag spara på annan partition" så utgår jag ifrån att du menar att du sparar INSTALLATIONSFILERNA för programen på en annan partition.. Det är dom du behöver..

 

Lycka till,

 

/WinGuider.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där "WindowsNytt" verkar inte vara någon pålitlig källa..

 

Det verkar mer som nybörjare på datorer sitter och "tipsar" varandra.. Verkar inte ha någon windowskompetens överhuvudtaget.. Mitt råd är att undvika deras råd!

 

E-posten hanterar du som alla andra program..

 

I Menyn arkiv brukar det finnas en "Import och export" funktion

Använd den för att exportera din inbox med undermappar till en fil, som du lagrar på annan enhet.

 

Sedan importerar du den filen när du installerat om..

 

Gör detsamma med din webbläsare: Exportera dina favoriter och cookies till fil, som du sedan importerar!

 

Med "Program jag vill ha kvar brukar jag spara på annan partition" så utgår jag ifrån att du menar att du sparar INSTALLATIONSFILERNA för programen på en annan partition.. Det är dom du behöver..

 

Lycka till,

 

/WinGuider.se

 

jag kan själv varken säga bu eller bä till kvaliteten i Windowsnytt och Alltomwindows.

hade dock fattat dessa som "rumsrena" och allmänt verhäftiga. ja - jag menar att jag alltid sparar installationsfilerna på separat partition. tack för eposthanteringen.

 

 

 

-------------------------------------------------------

Moderator har slagit ihop två inlägg till ett.

Laso - Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ska låta bli citaten i fortsättningen

 

Klicka Svara med citat och skriv det du vill under citatet. eller ovan. Då hamnar allt i samma post..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan själv varken säga bu eller bä till kvaliteten i Windowsnytt och Alltomwindows.

hade dock fattat dessa som "rumsrena" och allmänt verhäftiga. ja - jag menar att jag alltid sparar installationsfilerna på separat partition. tack för eposthanteringen.

Allt om Windows är betydligt bättre än Windowsnytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Den där "WindowsNytt" verkar inte vara någon pålitlig källa..

 

Det verkar mer som nybörjare på datorer sitter och "tipsar" varandra.. Verkar inte ha någon windowskompetens överhuvudtaget.. Mitt råd är att undvika deras råd!

 

E-posten hanterar du som alla andra program..

 

I Menyn arkiv brukar det finnas en "Import och export" funktion

Använd den för att exportera din inbox med undermappar till en fil, som du lagrar på annan enhet.

 

Sedan importerar du den filen när du installerat om..

 

Gör detsamma med din webbläsare: Exportera dina favoriter och cookies till fil, som du sedan importerar!

 

Med "Program jag vill ha kvar brukar jag spara på annan partition" så utgår jag ifrån att du menar att du sparar INSTALLATIONSFILERNA för programen på en annan partition.. Det är dom du behöver..

 

Lycka till,

 

/WinGuider.se

 

håller på att komma till skott med formateringen. vid arkiv - exportera finns alternativen a "Windows kontakter" b "Meddelanden" och under den senare c "Microsoft Exchange" och d "Microsoft Windows Mail" - begriper att det är den senare jag skall exportera till en ny mapp på annan partition och senare importera tillbaka.är det allt som behövs för att spara samtliga mails? med XP:n har jag för mig att jag fick gå in nånstans vid application data och kopiera mappen Outlook Express och spara separat och sedan klistra in den efter formateringen av XP:n - såna åtgärder behöver jag alltså inte göra nu? vad gäller Messenger förstår jag att den försvinner och att det blir ny installation men måste jag lägga in alla kontakter på nytt igen eller kommer Msn att känna av de gamla kontakterna? jag frågar därför att Hotmail påverkas ju inte av formateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...