Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oläsligt efter uppgradering


dick_a

Rekommendera Poster

Sedan länge (säkert ett år) har text i menyer och hjälpfil mm i Google Earth på min PC med Vista varit svårlästa, medan kartan har varit som den skall vara. Även efter en uppgradering kvarstod problemet. Nu uppgraderade jag VLC och Windows Live Essentials (på samma gång, förbannat!!!) och efter detta så ser den nya VLC ut på samma sätt så här:

 

post-60867-0-51673300-1295946406_thumb.gif

 

Har försökt hitta lösningen på nätet, men har inte ens hittat någon som har samma problem. Något tips, någon?

 

// Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byta font? Ser ingen sådan inställning i VLC, men det är klart att man kan göra det i operativet. Det underliga är ju att det verkar vara Tahoma nästan överallt i alla program, men att det bara är i VLC och Google Earth där det blir knas. Det ordnar till sig i menyerna när man byter till fonten "System" i operativet men den vill man ju inte ha i alla andra program. Ändrar jag till "Verdana" så ser det lika dant ut som med "Tahoma" (fast med Verdana då).

 

post-60867-0-95067600-1295963134_thumb.gif

 

Dessutom så löser byte till fonten "System" inte hela problemet, för det finns en massa text på platser som man inte kan styra på samma sätt som man kan i menyer och meddelanden.

 

Notera att även titelraden är i Tahoma, men att den texten ser ok ut.

 

Fler förslag någon?

 

// Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det försvunnit några typsnitt från mappen eller kanske blivit skadade?

Typsnitten ska ju normalt ligga i mappen C:\Windows\Fonts. Jag har 288 objekt i den mappen i min Vista-dator. Har du någon annan dator du kan jämföra med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det har med någon font att göra. Oläsligheten finns ju där oavsett om jag väljer Tahoma eller Verdana, men endast i VLC och Google Earth. Dessa fonter ser ju helt OK ut i alla andra program.

 

Vad det gäller antalet objekt i C:\Windows\Fonts så har jag installerat (lång innan problemet uppstod) en del program som har lagt till fonter, så där har jag 758 st. Men jag kan inte se någon koppling mellan detta och mitt problem. Nä, problemet verkar ha att göra med hur dessa två program hanterar ttf och otf. Med "raster-fonten" MS Sans så ser det bra ut i menyerna, men det blir ju fortfarande fel på många andra ställen i programmen.

 

post-60867-0-38793700-1296453569_thumb.gif

 

Kolla t.ex volymprocenten. (...det där lät ju konstigt kanske.)

 

// Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet försvinner när kantutjämningsfunktionen Cleartype avaktiveras. Man kan ju undra varför detta bara påverkar Google Earth och VLC? Hittade någon annan som hade samma problem med Google Earth och en programvara "Clear Type Turner", men den hjälpte inte mig.

 

 

// Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...