Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alternativ till fjärrskrivbordet


Mikael63

Rekommendera Poster

Skulle vilja mappa upp en enhet som jag kommer åt med Fjärrskrivbordet - utan att gå via just Fjärrskrivbordet.

 

Kan man på något sätt nyttja protokoll och användaruppgifter från detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om enheten är shared så kan du ju testa att köra:

\\IP-address\share

då får du troligen upp en inloggning där du kan testa dina uppgifter. Funkar det kan du sedan mappa den mot en enhetsbokstav om du så önskar (utforskaren eller "net use")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om enheten är shared så kan du ju testa att köra:

\\IP-address\share

då får du troligen upp en inloggning där du kan testa dina uppgifter. Funkar det kan du sedan mappa den mot en enhetsbokstav om du så önskar (utforskaren eller "net use")

Adressen är rdp.företagsnamnet.se och det verkar inte fungera.

Jag skulle kunna tänka mig att ha fjärrskrivbordet igång, i bakgrunden, men jag vill se mappar & filer i "min" utforskare, kunna öppna dokumentet i "min" dator..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adressen är rdp.företagsnamnet.se och det verkar inte fungera.

Jag skulle kunna tänka mig att ha fjärrskrivbordet igång, i bakgrunden, men jag vill se mappar & filer i "min" utforskare, kunna öppna dokumentet i "min" dator..

 

rdp.företagsnamnet.se sitter säkert med ett filter som bara släpper på TCP/3389 (RDP). Man öppnar aldrig för mappningar mot Internet (av naturliga skäl).

 

Via RDP kommer det inte att fungera så vitt jag vet - det finns dock en tillägg/patch/variant från MS som heter RemoteAPP där man bara publicerar en applikation istf desktop. Kolla om det kan vara ngt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rdp.företagsnamnet.se sitter säkert med ett filter som bara släpper på TCP/3389 (RDP). Man öppnar aldrig för mappningar mot Internet (av naturliga skäl).

 

Via RDP kommer det inte att fungera så vitt jag vet - det finns dock en tillägg/patch/variant från MS som heter RemoteAPP där man bara publicerar en applikation istf desktop. Kolla om det kan vara ngt.

Vet inte om jag är med riktigt..

RemoteAPP är något som körs på servern?

Jag vill bara ha någon mjukvara på klientsidan.

Det är meningen att vi ska få VPN-anslutning men de som Hostar servern får inte ifrån sig uppgifterna, har väntat ett halvår nu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag är med riktigt..

RemoteAPP är något som körs på servern?

Jag vill bara ha någon mjukvara på klientsidan.

Det är meningen att vi ska få VPN-anslutning men de som Hostar servern får inte ifrån sig uppgifterna, har väntat ett halvår nu..

 

Nu är jag ingen expert på området remote desktop (RDP) vs remote app - men den stora skillnaden så vitt jag förstått är just istf att publicera en hel desktop på den maskinen man kör mot så publicerar man en enskild app (tex utforskaren) som sedan agerar som om den kördes lokalt. Man måste pilla i inställningarna både på servern o klienten för att testa remoteApp.

 

VPN-anslutning hade varit en enklare lösning, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...