Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Högerklick => redigera med Adobe photoshop


Soma

Rekommendera Poster

Hej, när jag hade Windows XP så kunde jag högerklicka på en tex en jpeg fil och välja redigera med Adobe Photoshop, nu i Windows 7 finns inte det tillgängligt!

 

Antar att jag ska gå in i registret o ändra, men hittar inte var, eller är det nån inställning i Photoshop?

 

Windows 7, 64-bit

Adobe Photoshop CS5 Extended

 

Tack på förhand!

 

Mvh.

Henke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Prova detta:

 

Start > i sökfältet skriver du: filtypen > klicka på Ändra filtypen som associeras med ett filnamnstillägg => då kommer det upp en lista med alla filändelser och då markerar du en sådan och klickar på [byt program]

Då ändrar du vilket program som skall associeras med just den filändelsen.

 

Finns inte programmet du vill använda i listan, så klickar du på [bläddra] och letar reda på vilken mapp och vilket program det skall vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Prova detta:

 

Start > i sökfältet skriver du: filtypen > klicka på Ändra filtypen som associeras med ett filnamnstillägg => då kommer det upp en lista med alla filändelser och då markerar du en sådan och klickar på [byt program]

Då ändrar du vilket program som skall associeras med just den filändelsen.

 

Finns inte programmet du vill använda i listan, så klickar du på [bläddra] och letar reda på vilken mapp och vilket program det skall vara.

 

Hej!

 

Ja det vet jag men problemet då blir ju att varje gång jag vill öppna en bild för att bara kolla så öppnas det i Photoshop.

 

Om jag vill kolla på bilden så vänsterklickar jag och då öppnas det med Windows fotovisare och om jag vill redigera så högerklickar jag och väljer Redigera och då ska Photoshop öppnas.

 

Som det är nu så öppnas Paint när jag högerklickar och väljer Redigera, det ska gå att ändra i registret för det gjorde jag i XP men nu hittar jag det inte!! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh jag missade det i ditt första inlägg. Sorry.:blush:

 

Ja på min högerklicksmeny så får jag upp en drös med program (6-7 st.) under sidomenyn "Öppna med" om det är det du vill ha så kan du ju först se till att Photoshop kommer med där genom att ändra så det blir standard programmet för att öppna bilderna, sedan ändrar du igen standardprogram för att öppna bilderna till samma som var innan.

 

Då borde ju Photoshop ligga kvar som alternativ?

Annars vet jag inte hur man gör faktiskt.

 

Mvh

 

[Edit] Fast vad du vill göra är alltså att ändra vilket program som är knutet till Redigera i högerklicksmenyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Default Programs Editor kanske är lösningen?

http://www.snapfiles...efprogedit.html

 

Nedan är tips om ett register hack, men om det fungerar har jag inte en susning om.

I varje fall vill den personen ändra Edit från MSPaint till Paint.net men principen borde väl vara samma.

 

Ta och gör en systemåterställnings-punkt innan du ev. börjar.

http://superuser.com...ther-image-file

 

Eller http://superuser.com...-with-paint-net

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[Edit] Fast vad du vill göra är alltså att ändra vilket program som är knutet till Redigera i högerklicksmenyn.

 

Exakt!

 

Ska kolla programmen du nämnde!

Tack!

 

Mvh.

Henke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...