Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Explorer.exe har stött på ett problem och måste avslutas


Hämtaren

Rekommendera Poster

  • Svars 71
  • Skapad
  • Senaste svar

C:\Documents and Settings\somo.000\Application Data\Sun\Java\Deployment\cache\6.0\22\8f8a096-66d33c29 multiple threats

C:\Documents and Settings\somo.000\Application Data\Sun\Java\Deployment\cache\6.0\43\7db4016b-22b2f469 multiple threats

C:\Documents and Settings\somo.000\Skrivbord\registrybooster.exe Win32/RegistryBooster application

C:\Mina Dokument\My Downloads\registrybooster.exe a variant of Win32/RegistryBooster application

C:\Mina Dokument\My Downloads\registryboosterplb.exe a variant of Win32/RegistryBooster application

C:\Program\Uniblue\RegistryBooster\Launcher.exe a variant of Win32/RegistryBooster application

C:\System Volume Information\_restore{811BE786-9508-4A23-A0E8-4356AD5A68B3}\RP514\A0335556.exe Win32/RegistryBooster application

C:\System Volume Information\_restore{811BE786-9508-4A23-A0E8-4356AD5A68B3}\RP515\A0336770.exe Win32/RegistryBooster application

C:\WINDOWS\SYSTEM32\DRIVERS\mchInjDrv.sys Win32/MCH application

 

Ja nu har den hittat flera faror!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog för att jag har hört att RegistryBooster inte är bra men jag har inte hört förut att det skulle vara så skadligt. Så länge det inte körs gör det i alla fall ingen skada i datorn. Det är upp till dig om du vill avinstallera det nu eller sedan. Jag rekommenderar inte att man använder registerstädningsprogram om man inte är mycket kunnig och kan själv välja vad som ska tas bort av det programmen föreslår. Man lär komma åt Lägg till och ta bort program på detta sätt:

 

Windows-tangent + R

skriv in:

APPWIZ.CPL

innan du klickar på Ok.

 

De i Javas cache, liksom de i C:\System Volume Information, är inte aktiva och därför kan vi vänta med dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit bort RegistryBooster NU.

Men detta är ju ett program som promotas för på många ställen och jag har fått mitt via PCför Alla. Du som sitter både på kunskap och nära PCfa bör meddela dem din uppfattning så kanske vi får ett bättre Booster eller åtminstone slipper konsekvenserna.

Det gick alltså bra med APPWIZ.com TACK det ska jag behålla.

Testade Denhär datorn, Kontrollpanelen men Explorer.exe stöter fortfarande på problem och stängs. När jag testar Sök kommer jag fram så jag kan se katalogträdet men vill jag se innehållet i en mapp kommer först problemet med Explorer.exe och sedan DRWTSN32.exe. Men sen låser sig datorn utom att jag kan skriva här men kan inte få fram aktivitetsfältet eller byta till skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gått in via en annan dator för att se vad resultatet blev. Det verkar som om jag måste tvärstänga den felande datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kommer tillbaka till min ordinarie dator så är nästan hela alltet fryst. Jag kan dock få upp Aktivitetshanteraren och kollar om IE ställer till något. Då uppmärksammar jag två processer av DRWTSN32.exe som har strult tidigare. Eftersom den kan stänga ner "av sig själv" tog jag och avslutade processen på en varvid båda försvann och helt plötsligt fick jag tillbaka funktionen på datorn och kan nu skriva här utan att starta om den!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var redan för några år sedan på PC för Alla för att de hade ineffektiva säkerhetsprogram och gamla version i programbanken, tyvärr så verkar det inte bli någon större förändring. Min gissning är att de vill fortsätta ha program som efterfrågas och laddas ner där. Jag bor visserligen lite närmare IDGs kontor än vad du gör, men jag tror inte det spelar någon större roll.

 

Dr Watson, DRWTSN32.exe, är ett felhanteringsprogram, dvs när det är startat har ett fel inträffat. http://support.microsoft.com/kb/308538/sv

Du kan ju se om loggen som nämns på den sidan innehåller något förståeligt.

 

Det finns ett antal gamla trådar i Eforum om explorer-fel och Dr Watson. Titta i dem om du hittar något som verkar relevant för dig:

//eforum.idg.se/topic/127615-drwtsn32exeexplorerexe-har-stott-pa-ett-prob/

//eforum.idg.se/topic/180255-felmeddelande-vid-mappoppning-drwtsn32exe/

//eforum.idg.se/topic/133419-drwtsn32exe-och-explorerexe-avslutas/

//eforum.idg.se/topic/162978-explorerexe-user32exe-drwtsn32exe/

Jag har inte läst dem, men det kan ju vara bra att se om det kommer något i Loggboken samtidigt som explorer kraschar. Loggboken kan man starta med kommandot (Windows+R):

eventvwr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat runt liteoch bl a sett i loggboken att varje gång som explorer.exe går ner sig så är det precis samma information i loggen. Det är hpswp_bho.dll och när jag googlar runt på detta får jag följande:

hpswp_bho.dll is a ColaBrowser.dll belonging to HP Smart Web Printing from Hewlett-Packard Co. Non-system processes like hpswp_bho.dll originate from software you installed on your system. As most applications store data in your system's registry, it is likely that your registry has suffered fragmentation and accumulated harmful errors. It is recommended that you check your registry to identify hidden errors now.

..och länken går till RegistryBooster för fri kontroll men med tanke på vad du skrev ska F-n våga sig på detta!

I loggboken för DRWTSN32.exe står likaledes samma info vid alla fel och det är dbghelp.dll som syns och det är ju tydligen systemprocess och säker. Även här vill dom hänvisa till registerkontroll.

När jag försöker kolla loggen när explorer.exe rasar så skrivs det väldigt mycket. Under rubriken Program så räknar jag till att det är 69 st igång!!! Det verkar vara många som går igång av sig själv. Men längre ner i infot står ERROR: Symbol file could not be found. Defaulted to export symbols fo C:\Windows\System32\Shell32.dll..

 

Inte vet jag om du blir klokare på detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har snurrat runt lite mer och hittat detta. Är det något som du känner till?

 

http://www.restoreguard.com/p/file-Explorer.exe.html?keyword=Explorer.exe&gclid=CLj--fWq3aYCFUjxzAodJR9H7Q

 

 

Having Problems With Explorer.exe?

 

 

Cause: Explorer.exe problems take place when the system is misconfigured or its essential files are missing. Such problems occur when a PC is not maintained properly and has accumulated many critical issues that require immediate repair.

 

Solution: To repair Explorer.exe problems correctly, download and install the repair tool below. This tool was design to successfully diagnose, find and fix the problems on your computer.

 

 

Download Explorer.exe Repair Tool

Compatible: Windows 98, 2000, ME, XP, Vista, 7 (32/64)

 

 

 

How Do I Fix "Explorer.exe"? (Instructions)

Please follow the following 3 steps to eliminate your problem:

 

STEP 1: Download the repair tool

STEP 2: Install and open the tool

STEP 3: Scan & repair the found errors.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja inte var restoreguard populärt så där får man allt akta sig. Men känner du till något som fungerar när det gäller att kolla igenom registret och plocka bort farligheter?

 

Du lät inte så överväldigad över att det skulle hända något om jag tog bort HP Smart Web Printing.

 

WOUGHHH!!!!! Jag tog bort programmet. Startade om datorn och döm om min FÖRVÅNING när jag testade Min dator innan jag öppnade Firefox och blev så till mig att jag skulle snabbt hit och skriva att nu öppnar sig Den här datorn och jag kan även se filerna i en mapp även när jag har öppnat Firefox liksom jag testade Kontrollpanelen och även den fungerar just nu. Vi får låta helgen passera innan man kan blåsa faran över men så här långt så har du haft en ängels tålamod och kommit med många bra uppslag som nu tydligen lett till att detta med Explorer.exe inte rasar ner och stängs. TACK TACK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt! :thumbsup:

 

Registerstädningsprogram kan inte plocka bort farligheter, de kollar efter om det finns referenser till filer som inte längre finns kvar i datorn och annat liknande. Sådant påverkar inte Windows så det finns ingen anledning ta bort det. Däremot är det rätt vanligt att registerstädningsprogram städar för mycket, de hittar något som de tror inte används längre och tar bort det, men egentligen är det något som antivirusprogrammet har lagt in som ska användas när man avinstallerar det eller något annat liknande. Undvik registerstädningar med andra ord.

 

Du får säga till när du anser att det är dags att avinstallera dessa särskilda rensningsprogram som jag har bett dig att ladda ner. Då är det också dags för en borttagning av olika tillfälliga filer, bland annat de skadliga cache-filer som online-skanningen klagade på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej Cecilia.

NU är det dags för mig att avinstallera det som du skrev om. Har du tid nu eller ska vi sätta ut en tid i morgon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu återstår bara en sista städomgång:

 

1. Ta bort samtliga systemåterställningspunkter eftersom dessa kan vara infekterade.

Börja med att skapa en ny systemåterställningspunkt:

XP:

Start - Program- Tillbehör - Systemverktyg - Systemåterställning

Välj att skapa en ny återställningspunkt och tryck på Nästa.

Vista och Windows 7:

Högerklick på Datorn - Egenskaper - Systemskydd

Tryck på Skapa.

 

Ta sedan bort alla gamla systemåterställningspunkter genom att köra diskrensningsprogrammet.

Högerklicka på C: i Den här datorn/Utforskaren och välj Egenskaper.

På fliken Allmänt finns det en knapp som heter Diskrensning. Välj den.

Efter några minuter kommer programmet upp och då väljer du en flik som heter Fler alternativ eller något likande. Tryck på den Rensa-knapp som tar bort alla systemåterställningspunkter utom den senaste.

 

2a. Tryck Windows-tangenten + R

Kopiera och klistra in denna rad:

ComboFix /Uninstall

 

Observera att det är ett mellanrum före /

Klicka på OK.

 

2b. Ladda ner avinstallationsprogrammet OTC till Skrivbordet.

http://oldtimer.geekstogo.com/OTC.exe

Dubbelklicka på filen för att starta programmet.

Tryck på knappen CleanUp! och ComboFix m.fl. rensningsprogram kommer att avinstalleras efter en omstart av datorn. Om något sådant program är kvar efter det så fråga hur du ska ta bort det. Ta bort eventuella loggar.

 

3. Spara TFC (Temporary File Cleaner) av OldTimer på Skrivbordet.

http://oldtimer.geekstogo.com/TFC.exe

 

Stäng alla program och fönster.

Kör TFC (om du har Vista eller Windows 7 så högerklicka på filen och välj Kör som administratör).

Klicka på Start-knappen för att starta städningen.

Det kan ta några minuter och låt datorn vara ifred under tiden.

 

När det är klart är det meningen att datorn ska startas om automatiskt. Om den inte gör det så startar du om datorn själv. Ta bort TFC-filen.

 

4. Byt alla lösenord som du använder i datorn och på internet eftersom dessa kan ha kommit i orätta händer.

http://mnin.blogspot.com/2009/02/why-i-enjoyed-tiggersyzor.html beskriver ett skadligt program som spionerar genom att ta skärmbilder, logga tangentbordsnedtryckningar och läsa lösenord som är lagrade i webbläsare, epostprogram etc.

 

5. Förbättra skyddet i datorn, se mina Råd för en säkrare dator: http://sites.google.com/site/ceblstockholm/home

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Efter att ha kört 2a så kommer jag inte ut på nätet med vare sig Firefox eller Iexplorer på den maskin jag jobbar med. Jag är nu på en annan så det är inget fel på bredbandet. Tittar jag i TASK LIST så är båda igång där när jag klickat på dem. Firefox öppnar sig men visar inget och IE öppnar sig inte ens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en systemåterställning till den återställningspunkt du gjorde strax innan.

Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg - Systemåterställning

Helst i felsäkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK Jag gjorde en förnyad start av datorn och nu kommer jag ut på nätet via Firefox.

Jag har tagit bort alla loggar och txtfiler som skapats. Nu ligger följande kvar:

qzexs4xh.exe

MBRCheck.exe

7-Zip

7z920.exe

RKU 3.8.388.590.rar

MAPP MustBeRandomlyNamed

MAPP RKU 3.8.388.590

RKU 3.8.388.590.exe

3uu0R5ic3uCx (unhooker)

OTLPEStd.exe

esetsmartinstaller_enu.exe

MAPP Drwtny

apc.exe

 

Sedan vill jag passa på att fråga dig om program som jag tidigare vid fel laddat ner:

Advanced System Care awc.exe

Ashampoo WinOptimizer 5

IObit SmartDefrag.exe

RegCleaner.exe

Auslogics BoostSpeed integrator.exe

Uniblue RegistryBooster 2010 Setup

Spybot - Search & Destroy Spybot.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort:

qzexs4xh.exe

MBRCheck.exe

RKU 3.8.388.590.rar

MAPP MustBeRandomlyNamed

MAPP RKU 3.8.388.590

RKU 3.8.388.590.exe

3uu0R5ic3uCx (unhooker)

OTLPEStd.exe

esetsmartinstaller_enu.exe

MAPP Drwtny

apc.exe

 

7-Zip: Om du inte vill ha kvar 7-Zip så avinstallera på vanligt sätt i Kontrollpanelen.

7z920.exe: Är väl nedladdningsfilen till 7-Zip så den kan du ta bort.

 

esetsmartinstaller_enu.exe: Borde vara installationsfilen för Eset Smart Security. Bestäm själv om du vill ha kvar den.

 

MAPP Drwtny: Vet ej vad det är för något.

apc.exe: Vet inte heller, kanske "Ashampoo Photo Commander"

 

Advanced System Care awc.exe

Ashampoo WinOptimizer 5

RegCleaner.exe

Auslogics BoostSpeed integrator.exe

Uniblue RegistryBooster 2010 Setup

Ovanstående är väl registerstädningsprogram och liknande. Sådant tycker jag inte att man ska använda om man inte är väldigt duktig och kan avgöra om de "fel" de pekar ut verkligen ska bort eller om de ska vara kvar.

 

IObit SmartDefrag.exe: Defragmentera hårddisken är bra, men jag vet inte om detta program är bättre eller sämre än andra.

 

Spybot - Search & Destroy Spybot.exe: är ett hyfsat antispionprogram, särskilt dess immuniseringsfunktion och TeaTimer förbättrar datorns säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bör inte min dator vara ganska ren från gamla hot efter alla dessa körningar?

Frågar därför att den blivit väldigt seg av sig trots att jag fått 4 GB extra efter rensningarna.

Jag tog och körde Spybot och den hittar 35 problem av vilka 34 rör sig om Cookies i IExplorer eller Firefox. Dom kan jag väl låta Spybot ta bort? Det sista problemet ser ut såhär:

MyRegistryCleaner:[sBI 44166F3D] Settings (Registernyckel, nothing done)

HKEY_USER\S-1-5-21-3554365469-2736490223-2748996377-1009\Software\Large Software\PC Tune-Up

Kan jag låta den tas bort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cookies är aldrig farliga för datorn utan cookies med spårfunktion (tracking cookies) kan man rensa bort då och då för den personliga integritetens skull, t ex med Spybot S&D.

 

Den sista är en registerpost som hör ihop med PC Tune-Up från Large Software. Har du programmet kvar i datorn? I så fall avinstallera det och annars kan Spybot S&D få ta bort den ofarliga registerrest som är kvar efter en tidigare avinstallation.

 

Gör städning 2b - 5, om du inte redan gjort det.

 

Så datorn har blivit segare tycker du. Hade du både F-secure och a-squared från Emsisoft i datorn förut också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har jag då kollat dit du hänvisade och kört såväl EmsisoftEmergencyKit som endast hittade cookies men som jag lät den lägga i karantän. Sedan körde jag SuperAntiSpyware. Den kollar ju vilka processer som körs. Det mesta var ej av farlig karaktär. Däremot fanns det processer som den inte kände igen! Konstigt tycker jag eftersom däribland fanns F-secure.Jag kör en ny sådan och laddar upp den och frågar dig om jag vill minimera antal processer automatiskt igång vilka kan jag ta ner? Det verkar också vara väldigt många som startar automatiskt. Vilka av dom tycker du jag kan stänga och låta starta vid behov? Jag återkommer med bilagorna eftersom Firefox måste stängas för att köra SUPERAntiSpuware.Autostart.xls

Running Apps.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag kan se är det inga skadliga filer bland dem som är markerade som okända.

 

När det gäller program som startas automatiskt kan du slå upp filnamnen (Kommando) på http://www.systemlookup.com/lists.php?list=2 och om det står U eller N i Status-kolumnen så läs beskrivningen och avgör själv om det är något du vill ska starta automatiskt eller inte. Om inte så hitta helst en inställning i programmet för att stänga av den automatiska uppstarten, i andra hand avbocka i msconfig - Autostart. Om det är något som inte går att få fram på webbsidan så fråga om just den filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...