Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Redigering i Pinnacle Studio 12.1


kalepe

Rekommendera Poster

Jag vill knuffa hela filmpaketet jag har på tidslinjen för att få mer plats i början för presentation och information men jag hittar inget bra sätt. Jag kan ju kopiera en filmsnutt, dra den till början för att sedan radera den med mellanrum men nog finns det väl ett bättre och mer flexibelt sätt, eller ... ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker på vad du försöker göra, låter lite krångligt?

Om du har dina klipp på tidslinjen, så lägger du bara till din ruta med information först och bestämmer varaktigheten (tiden den skall visas).

Likadant om du skall in med information någonstans mellan klippen, bara dra dit textrutan och redigera den sedan.

 

Tex. lägg till en titel före filmklippen på tidslinjen och högerklicka på den rutan och välj "Gå till Titel Motion redigerare" fixa din text och välj varaktighet i sek. Ju längre tid ju mer växer den rutan på tidslinjen.

 

Sedan så kan du ju zooma in tidslinjen så rutan/klipprutorna blir större och tydligare att se under redigeringen.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack mr Flyfisherman, jo så kan man ju också göra, ungefär som jag gjort, men jag trodde det fanns ett sätt, att flytta hela paketet för att ex.vis få en bildpassage vid en speciell musikpassage för att sedan fylla ut den lucka som kanske uppstod i början.

Men jag knåpar på och kommer underfund med litet nytt var dag.

Förresten jag skrev väl, att mitt problem med att programmet hängde sig försvann då jag anv. en extern converter till mpg i st. f den i Pinnacle.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om du lägger en textruta på Överläggspåret under ett filmklipp (markerat med ett T till vänster), så kan du få till en överlagrad text som visas över filmklippet i så många sekunder som du sätter i menyn om du antingen högerklickar och väljer Titel motion redigerare eller dubbelklickar på den textrutan.

 

Lägger du till textrutan eller en bild före filmen eller mellan 2 klipp, så visas endast den, men du kan ju dra en bild eller textruta på spåret under också.

 

Det kan vara bra att låsa huvudljudspåret och/eller videospåret med hänglåset när man håller på och lägger till ett extra ljudspår, så inte man får det ljudet osynkat med filmen.

Det beror lite på vad man redigerar, vilket spår man bör låsa. Sedan måste man låsa upp spåret/spåren igen, för att redigering av dessa och rendering skall fungera.

 

Svensk instruktionsbok kan du hämta här ftp://ftp.pinnaclesy...12_0-%20swe.pdf Sidan är lite trög, så det tar ett tag.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har inte hunnit smälta dina andra tips men jag är speciellt glad över länken till manualen. Den har jag önskat länge. Stort tack.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, vad kul! Ja jag är inte tankeläsare, om du trodde det...:rolleyes:

Det slog mig bara att du kanske behövde en sådan..

Du skall väl kunna spara ned den lokalt på din hårddisk i allafall.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Här är en länk till en sida med en hel del guider, tips & tricks, instruktioner och allsköns diverse för Pinnacle Stuido 12 men funkar naturligtvis för det mesta för andra versioner också.

 

Råkar man klicka på "home" kommer man på tyska hemsidan, då är det bara att byta språk till svenska igen på menyn till vänster en bit ned (sw).

http://pinnaclestudi...anvanda-studio/

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...